Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Böcker

”Fascinerande hur erkänd och okänd Hodell kan vara”

Åke Hodell.
Åke Hodell. Other: Lütfi Özkök

Åke Hodell (1919–2000) var stridspiloten som kraschlandade, fick nya vingar av Gunnar Ekelöf och gav sig av på en resa bortom språket. Han är världsberömd hos en smal krets som håller hans poesi- och ljudexperiment mycket högt.

Johan Gardfors disputerade den gångna veckan på avhandlingen ”Åke Hodell. Art and writing in the neo-avant-garde” vid Göteborgs universitet.

– Något som fascinerat mig med Hodells verk är hur erkänd och okänd man kan vara samtidigt. Några av Hodells tryckta verk recenserades i Times literary supplement när de kom ut, och inom det nutida avantgardet är han ett namn. Till exempel har Thurston Moore i Sonic Youth tillägnat Hodell ett spår. Samtidigt har Hodell varit märkligt frånvarande i sammanhang där han borde ha varit självklar – inte minst när det gäller konstnärligt utforskande av efterkrigstidens medieteknologi.

Avhandlingen är skriven på engelska. Jag antar att du agerar som internationell ambassadör för Hodell?

– Jag började faktiskt skriva på svenska, men under en vistelse vid Columbiauniversitetet bestämde jag mig för att det var ohållbart, när det var en internationell kontext jag ville gå i dialog med. Historieskrivningen kring efterkrigstidens avantgarde kretsar ju mycket kring New York, men samtidigt finns banbrytande svenska exempel och intressanta kopplingar mellan Stockholm och New York under det tidiga 1960-talet.

Ett ingångsverk till Hodells värld?

– ”Bruksanvisning för Symaskinen Singer Victoria” (1965) är en god start. Hodell hävdade att det var en roman som han skrivit. I övrigt var boken identisk med symaskinsmanualen med samma titel. Verket transponerar Duchamps ready-made-estetik till litteraturens domän och föregriper 2000-talets konceptuella skrivande. Det är också en av mycket få romaner som ger handfasta råd om hur man trär en symaskin av sekelskiftesmodell.