Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Böcker

Handeln älskar ännu sin bokrea

Foto: Hasse Holmberg

Det är länge sedan bokreans öppningsdag fick hela Sverige att stanna. Rean är helt enkelt inte vad den en gång var. Men för branschen – och många läsare – är det fortfarande bokförsäljningens högtid. På onsdag startar bokfesten.

Bokrean har funnits sedan 1920-talet. Förr ansåg branschen att bokrean var ännu viktigare än julhandeln. Människor har sedan länge begett sig ut i februarinatten med rödfrusna kinder i väntan på att bokhandlarna ska öppna sina dörrar. Men i dag går det att handla billiga böcker på nätet, året runt, och bokrean har förlorat en del av sin betydelse.

– Alla är väldigt måna om att hålla ihop det här. Jag tror att alla i bokbranschen inser att detta är något vi ska vara rädda om, säger Kristina Ahlinder, vd på Svenska Förläggareföreningen.

Det ursprungliga syftet med bokrean var att förlagen önskade sälja slut på sina upplagor. Branschen kom överens om att gemensamt arrangera bokrealisationer vid samma tidpunkt varje år. I dag består rean också i hög grad av nya specialtryck.

– Det är viktigt att krydda rean med särskilt eftertraktade titlar, säger Kristina Ahlinder.

Esbjörn Knutsson, produktchef på Akademibokhandeln, håller med om att bokrean är en tradition värd att bevara.

– Bokrean är ju tillsammans med julen den största kampanjen vi har på hela året, säger han.

Bokbranschen är i ständig förändring och försäljningen av böcker minskade förra året. Den läs­girige kan i dag konsumera sin bok på läsplattan, lyssna på den genom strömmande medium, eller få den levererad hela vägen till dörren. Den som vill handla på årets bokrea kan redan göra sina förbeställningar på nätet.

Men kanske betyder bokrean mer än bara billiga böcker. Anna Bengtsson, förläggare på bokförlaget Ersatz, tycker att bokrean är viktig som plats och att den festliga stämningen är central. Hon gillar också att böcker som recenserades för något år sedan kan lyftas fram igen.

– Det ger böckerna längre livstid på marknaden. Man kan fortfarande göra riktiga fynd, särskilt i de små boklådorna. Det är lite som att gå på stranden och finna vackra stenar, säger hon.

Samtidigt är Anna Bengtsson orolig över hur priser på böcker generellt pressas ner.

– Det har tagit en del kraft ur konceptet. Kan man köpa en bästsäljare på Ica till samma pris förlorar bokrean något av sin betydelse, säger hon.

Jessica Johansson är författare och bloggare på Amelia. Hon tycker att det främst är etablerade aktörer som får synas på den fysiska bok­rean och att det finns ett större utbud på näthandeln.

– Jag brukade se fram emot bok­rean. Numera upplever jag att den är väldigt likriktad. Det är svårt att hitta riktiga fynd, därför handlar jag på antikvariat. Bokrean spär på bestsellerismen som redan råder och gör marknaden mer likriktad. De som redan säljer mycket får sälja ännu mer, säger hon.

Akademibokhandeln har börjat med nya sätt för att försöka locka kunderna bort ifrån datorerna och in i butikerna.

– Vi har ett antal titlar i år som inte är reakodade och som därför inte finns någon annanstans än hos oss, säger Esbjörn Knutsson.

Årets bokrea startar den 25 februari och innefattar 3.717 boktitlar.