Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

100-åring ratad av Klarna Bank

Foto: Henrik Montgomery/TT

Fram tills kunden är 99 år går det bra. Men de som fyllt 100 ramlar ur Klarna banks system för fakturabetalningar. Det fick en kvinna i Sundsvall erfara. Banken utreds nu av Diskrimineringsombudsmannen. 

Klarna bank avslutade fakturabetalningarna från en kvinna i Sundsvall när hon fyllt 100 år, enligt nyhetsbyrån Siren. Banken utreds nu av diskrimineringsombudsmannen. Enligt Klarna bank har det med tekniken att göra.

– Det har förekommit fall där vi på grund av tekniska utmaningar inte har kunnat acceptera kunder över 100 år, vilket naturligtvis är mycket olyckligt, säger Johanna Nyman på Klarna Banks pressenhet i en skriftlig kommentar till Siren.

Närstående till kvinnan har anmält ärendet till DO. De skriver att de haft upprepade kontakter med Klarnas kundservice men inte fått någon förklaring.

Vid en mejlväxling fick de anhöriga beskedet att bankens systeminställningar inte kunde godkänna kvinnans personnummer efter 100-årsdagen.

Enligt Johanna Nyman har dock banken kunder som fyllt 100 år.

– I de fall som problem uppstått beror det på att vi med säkerhet inte kunnat veta om en person är född till exempel 1903 och inte 2003. Detta har inneburit att kunder över 100 år kan ha blivit nekade att handla via Klarna. Den tekniska utmaningen är löst och redan implementerad i majoriteten av de berörda butikerna, säger Johanna Nyman till Nyhetsbyrån Siren.

DO vill ha svar från Klarna om den uppkomna situationen innan 6 mars. Klarna har begärt förlängd svarstid till 23 mars. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.