Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

5.000 européer dör årligen av ”dieselgate”

I Europa finns fler än 100 miljoner dieselbilar.
I Europa finns fler än 100 miljoner dieselbilar. Foto: Hendrik Schmidt

Volkswagens och andra biltillverkares manipulation av avgasmätningar kan ha orsakat tusentals förtida dödsfall varje år i EU.

Förra veckan var det två år sedan skandalen dieselgate började rullas upp. Fusket med utsläpp från dieselbilar har lett till mer föroreningar med kväveoxider, och fler förtida dödsfall i bland annat hjärt- och kärlsjukdomar.

– I EU skulle 5.000 liv ha räddats om året om biltillverkarna hade hållit och respekterat gränsvärdena, säger Jens Borken-Kleefeld, expert på transporter vid Air Quality and Greenhouse Gases Program vid det internationella forskningsinstitutet IIASA i Österrike.

Tekniker vid Volkswagen hade systematiskt manipulerat avgasmätningarna så att utsläppen av kväveoxider höll sig under de amerikanska gränsvärdena när de mättes, men kunde vara upp till 40 gånger högre vid normal körning. Jens Borken-Kleefeld och hans medarbetare har räknat ut hur många förtida dödsfall utsläppen av kvävedioxider ledde till under 2013 i EU, Schweiz och Norge. Resultaten publiceras i tidskriften Environmental Research Letters.

– Det handlar inte bara om juridik och manipulering av data, utan har verkliga konsekvenser för folkhälsan, säger Jens Borken-Kleefeld.

I Europa finns fler än 100 miljoner dieselbilar. Det är mer än dubbelt så många som i resten av världen sammantaget. Varje år räknar forskarna med att ungefär 425.000 människor dör i förtid av luftföroreningar. 5.000 döda till följd av fusk kan låta lite i jämförelse.

– Det stämmer att det inte är den viktigaste dödsorsaken. Men det är en dödsorsak vi hade kunnat undvika, säger Jens Borken-Kleefeld.

70 procent av dieselgatedödsfallen ska ha skett i Italien, Tyskland, Frankrike och Storbritannien enligt forskarnas beräkning, länder som både har många invånare och en hög andel dieselbilar.

– Vi har alla blivit lurade, både konsumenter och länder. Vi trodde att vi kunde hantera utsläppen från dieselfordon. Nu vet vi att så inte är fallet, säger Jens Borken-Kleefeld.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.