Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-24 01:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/6-9-miljarder-per-mil-trafikverket-overvager-japansk-landbro-for-att-radda-hoghastighetsjarnvagen/

EKONOMI

6,9 miljarder per mil – Trafikverket överväger japansk landbro för att rädda höghastighetsjärnvägen

De japanska snabbtågen av typen Shinkansen har har en speciell ”nos” som sänker luftmotstånd och minskar bullret. Trafikverket har utvecklat den japanska metoden för att bygga järnväg på pelare.
De japanska snabbtågen av typen Shinkansen har har en speciell ”nos” som sänker luftmotstånd och minskar bullret. Trafikverket har utvecklat den japanska metoden för att bygga järnväg på pelare. Foto: Philip Fong/AFP

Redan beslutade järnvägen Ostlänken beräknas kosta 5,4 miljarder per mil.

Prislappen på nya sträckan Göteborg-Borås, som samtliga partier vill bygga, beräknas till 6,9 miljarder per mil – och riskerar bli en av Europas dyraste.

De skenande kostnaderna har lett till att Trafikverket inom kort väntas offentliggöra en egen utveckling av en japansk modell där spåren läggs på pelare på 60 meter långa så kallade landbroar.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in