Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

60-talets kaféracer i modern tappning

Triumph Thruxton R visar upp en noggrannhet med retrodetaljerna som imponerar. Men låt dig inte luras, det här är 1200 kubik kaféracer av modernaste snitt.

Det tar olika lång tid innan man blir vän med en ny motorcykel. På den diabloröda Triumph Thruxton R som vi fick låna tog det inte många minuter innan det kändes som jag haft den flera veckor. Smidigheten är fantastisk, växellådan ett under av mjuk exakthet, de låsningsfria Brembobromsarna (ABS) stoppar ekipaget utan överraskningar och motorns prestanda räcker mer än väl.

Thruxton R levereras med tre körprogram: Road, Sport och Rain. Inställningen förändrar inte effekten men kraften levereras på olika sätt, till exempel ger Rain en mjukare respons medan Sport ger ett mer omedelbart svar. Jag började provkörningstiden på Road men gick snabbt över till Sport som gav hojen den extra racekänslan. Rain fick jag ”tyvärr” inte möjlighet att testa i praktiken. Men en irriterande egenskap är att inställningen tappar minnet och går tillbaka till Road varje gång tändningen slås av.

Fjädringen har många inställningsmöjligheter, på provhojen var den rätt hårt justerad men inte stötig. Passade mig perfekt. Den något framåtlutade körställningen ger en god kontakt med motorcykeln och man sitter rätt komfortabelt. Efter en dryg timmes sträckkörning gav dock baken upp, men det är väl en ganska lagom pausintervall när det inte är en semesterresa? Om inte finns det mer komfortabla säten i tillbehörslistan.

Stor vikt har lagts vid detaljerna när man skapade denna retrohoj. Bland annat liknar insprutningens spjällhus gamla tiders förgasare, ett nostalgiskt uppfällbart tanklock av ”Monza”-stil döljer ett modernt låsbart dito, ekerfälgar i stället för aluminium, en cylinderform hämtad från tidigare modeller och en mätarsamling som vid första anblicken kunde vara från 60-talet.

Utsikten från förarplatsen är klassisk, man har lyckats pressa in mängder av information i de två kromsargsförsedda mätarna. Jag hade dock svårt att läsa av de små siffrorna för hastigheten, speciellt i mörker då det ända som syns tydligt är rödmarkeringen på varvräknaren. Aluminiumspeglarna som är monterade i respektive styrända är vibrationsfria och lättjusterade, men kunde ha en aning större diameter.

Mycket riktigt tilldrog sig vår lånade Triumph en hel del uppmärksamhet

En härlig sommareftermiddag som fyllde kaféborden runt om i stan tog vi denna nostalgiracer för fotograferingen på Röda Cafét i Vårby söder om Stockholm. Här samlas motorentusiaster på torsdagar för att utbyta erfarenheter, berätta historier och beundra varandras klenoder. Vad kunde vara lämpligare än att presentera Thruxton R bland sina gelikar?

Mycket riktigt tilldrog sig vår lånade Triumph en hel del uppmärksamhet. Många ville fråga om hojen och vår fotograf fick konkurrens av en närgången mobilkamerafotograf mitt under plåtningen. En leende man med ett helt annat hojmärke på t-tröjan sa: ”Så går det när man åker Triumph”, när vi knuffade Thruxton fram och tillbaka på kaféplanen för att hitta rätt ljus och vinkel under fotograferingen. Men han såg rätt intresserad ut.

För den som söker något som är än mer likt 60-talets kaféracers och inte har behov att sporthojsprestanda i väghållningen finns Thruxton utan R. Då har den avancerade justerbara framgaffeln ersatts av en mer standardbetonad och Öhlinarna bak har fått ge plats för stötdämpare av enklare slag. Även bromsarna går ner en nivå.

Eller är du ute efter en speciell look? Förutom 160 tillbehör för att göra din nya hoj personlig erbjuder Triumph tre paket: Track Racer-kit och Café Racer-kit för gatbruk och Thruxton R performance race kit som ger mer kraft och lägre vikt. Den senare endast för bankörning.

Fakta. Triumph Thruxton R

Miljö

Bensinförbrukning: 4,5 liter/100 km vid blandad körning (DN:s beräkning).

Koldioxidutsläpp: 103 gram/km (DN:s beräkning).

Ekonomi

Pris: 135 000 kr. (Enklare versionen kostar 119 000 kr.)

Garantier: 2 år med obegränsad körsträcka.

Försäkringskostnad: Triumph märkesförsäkring, helår, helförsäkring i Stockholm, förare 60 år = 5 340 kr, förare 30 år = 10 525 kr.

Teknik

Motor: Vätskekyld parallelltwin, 1 200 kubikcentimeter, 96 hk vid 9 500 varv/min, 112 Nm vid 4 950 varv/min.

Kraftöverföring: 6 växlar, kedja.

Torrvikt: 203 kg.

Tank: 14,5 liter.

Bromsar: Fram: 2x310 mm skivor, 4-kolvsok. Bak: 1x220 mm skiva, 2-kolvsok. ABS som standard.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd/sitthöjd: 210 / 74 / 103 / 81 cm.

Inspirationskit. Triumph

Triumph erbjuder tre färdiga paket för dig som vill sticka ut (eller i väg) lite extra.

The Cafe Racer. Liten tonad kåpa, clip-on-styre med räfflade handtag, knäskydd med Triumph-logo på tanken, kit för borttagen bakre stänkskärm och mindre bakljus, led-blinkers, Vance & Hines ljuddämpare.

Pris: 15 871 kronor.

The Track Racer. Lackad kåpa, clip-on-styre med räfflade handtag, kit för borttagen bakre stänkskärm och mindre bakljus, led-blinkers, Vance & Hines ljuddämpare.

Pris: 21 516 kronor.

Performance Race Kit *. Som Track racer + en motoruppgradering, rostfritt avgassystem och tvättbart luftfilter.

Pris: Ej fastställt.

* Tillgänglig från september 2016. Endast för bana.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.