Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

75 krav på Saab hos fogden

Ytterligare ett krav mot Saab Automobile har lämnats in till Kronofogden. Det kom in per mejl natten till onsdagen och handlar om en faktura på drygt 17.000 kronor.

Därmed är man uppe i 75 ärenden.

– Delgivningsprocessen pågår, säger Fredric Orloff, handläggare hos Kronofogden.

De sammanlagda kraven är på 70—75 miljoner kronor. Största enskilda kravet är på drygt 44 miljoner från fordonskomponenttillverkaren IAC.

Riksgälden fick natten till onsdagen in avtalet om försäljningen av Saabs fastigheter.

– Vi håller på att titta på det nu, säger projektledare Daniel Barr till TT.

Hur lång tid granskningen kan ta är oklart.

Fastighetsaffären innebär att Saab säljer 50,1 procent av aktierna sitt fastighetsbolag till ett konsortium lett av Hemfosa Fastigheter. Summan är på 255 miljoner kronor. Saab ska sedan bli hyresgäster.

Regeringen måste agera så att Antonov får gå in och hjälpa Saab.

Nu sällar sig även Västsvenska Handelskammaren till dem som klagar på regeringens senfärdighet när det gäller att ge besked om den ryske affärsmannen Vladimir Antonov som finansiär och delägare i krismärkta Saab Automobile.

"Det är svårt att begripa varför regeringen skjuter frågan ifrån sig. GM har godkänt Antonov och Riksgälden har godkänt Antonov. Det är mycket märkligt att Fredrik Reinfeldt återigen hänvisar till Riksgälden som inte längre arbetar med frågan", säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, i ett pressmeddelande.

Saab behöver en stark ägare som är villig att satsa, menar Trouvé.

"Allt tyder på att Vladimir Antonov i kombination med kinesiska ägare, skulle kunna vara just det".

Även Saab har reagerat starkt på att statsminister Reinfeldt skjuter Riksgälden framför sig i frågan.

– Riksgälden gav sitt godkännande redan den 28 april. Även GM har sagt ja, så nu kan regeringen inte skylla på GM, säger Eric Geers, informationsdirektör på Saab.

– Det verkar som om han inte har en aning om vad han pratar om.

Nu inleds förhandlingar om uppsägningar hos komponenttillverkaren IAC, rapporterar TV 4 Nyheterna Väst.

I slutet av april varslades 115 fastanställda samt 50 visstidare och konsulter. Häromdagen vände sig IAC också till Kronofogden med sina krav på Saab Automobile på 44 miljoner kronor.

IF Metalls klubbordförande på IAC i Färgelanda, Krister Johansson, är förtegen om de diskussioner som förs mellan arbetsgivare och fack.

– Det är ingenting vi kan berätta för media. Det tar vi där inne. Men det bästa är om det här med Antonov löser sig. Det är det vi går och hoppas på mest, säger han till TV 4.

IAC levererar instrumentpaneler och andra inredningsdetaljer till Saab.

General Motors kommer inte att blockera den ryske affärsmannen Vladimir Antonov inträde i Saab Automobile. Victor Muller fick beskedet av GM i USA för ett par veckor sedan.

Snarare är det så att Antonovs entré är en förutsättning för att de fortfarande mycket täta banden mellan GM och Saab ska kunna upplösas som båda parter vill..

GM är Saabs klart största underleverantör och äger därtill fortfarande alla rättigheter till dagens bilmodeller. GM äger också preferensaktier för 326 miljoner i (cirka 2,1 miljarder kronor) som man vill sälja.

Att Saab vill bli fritt från GM är känt liksom att GM vill avsluta sitt ägarengagemang i Saab. Men som vanligt saknas det pengar. Det är där Antonov skulle komma in.

Enligt Dagens Industri är GM berett att ge Saab "en kraftig rabatt" när man Saab köper loss bolaget, kanske ned till 800—900 miljoner kronor. En källa säger till TT att Saab räknar med att behöva betala "betydligt mindre" än 2,1 miljarder.

När kan då detta köp ske?

– Så snabbt det bara går. Vi måste ha ett system där vi är mer flexibla och kan styra själva. Det är för många kockar nu och vi har sett vad det leder till, säger Eric Geers, informationsdirektör på Saab.

Det är ingen särskild affär eller lösning i Saabfrågan som kommer att presenteras på presskonferensen.

– Nej. Men han vill ge sin syn på läget. Och alla tycks ju vilja träffa och prata med honom. Och vi vill lätta lite på trycket, säger Lars Carlström till TT.

Antonov var i London på onsdagen, det är där han bor och har sin bas.

Allt fler kräver nu att Antonov släpps in i värmen och tillåts investera i Saab. Kraven kommer bland annat från facket lokalt på Saab i Trollhättan och hos underleverantörer. Metallbasen Stefan Löfven har krävt att regeringen gör gemensam sak med General Motors och godkänner honom som delägare.

– Han är väldigt angelägen om att få komma in i Saab. Han uppskattar den support han får i Sverige, det tycker han är glädjande.

Det har sagts att han är villig att satsa en miljard kronor. Håller han fast vid det?

– Absolut. Han står fast vi sitt engagemang och är villig att fortsatt investera stora belopp i Saab. Sedan får man utvärdera exakt vilka summor som krävs, det kan bli mer eller mindre, säger Carlström.

GM har haft en dialog med Antonov och förklarat sig vara nöjd med honom som delägare och finansiär. GM uppges vänta på en kontakt från den svenska regeringen så att regeringen och GM tillsammans kan medverka till att Antonov godkänns.

Då skulle möjligen Europeiska investeringsbanken (EIB), som ännu inte kommit fram till någon ståndpunkt kring Antonov, komma ut.

– Om regeringen vill något i den här frågan, så kommer EIB att vara följsammare. Jag ska inte klandra EIB utan jag menar att det här är regeringen som helt och hållet är ansvarig för vad som händer, säger Lars Carlström till TT.

 

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.