Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 05:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/advokatfirma-forbereder-grupptalan-mot-boeing/

Ekonomi

Advokatfirma förbereder grupptalan mot Boeing

Foto: Ted S. Warren/AP

Flygbolaget Boeing stäms av investerare som har köpt aktier i den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing under perioden mellan den 8 januari och den 21 mars 2019. 

Rätta artikel

Bakom stämningen står advokatfirman Lieff Cabraser Heimann & Bernstein som uppmanar investerare som uppfyller kriteriet att höra av sig till advokatfirman för att bli del av stämningen, enligt ett pressmeddelande.

Den period som preciseras av advokatfirman är sammanfallande med den tid som gick mellan det att Boeing i dokument som lämnades till amerikanska finansinspektionen SEC hävdade sig vara ledande inom flygsäkerhet och tidpunkten då ett plan av modellen 737 Max 8 störtade i Etiopien.

Före Boeings inlämnande av dokumenten hade ett plan av samma modell störtat, av likartade skäl, i Indonesien.

Kort efter den andra olyckan flygstoppades modellen av flera länders myndigheter, innan också Boeing rekommenderade att Max 8-planen ställdes på marken.

Läs mer: Uppdaterade flygplanet provflygs 

Aktien föll under de följande två handelsdagarna 11,2 procent, medan rapporteringen kring bolagets säkerhetsarbete och dess täta samröre med amerikanska luftfartsmyndigheten FAA granskades intensivt, resulterande i flera kritiska medierapporter. Det är dessa som advokatfirman nu lutar sig mot. Särskilt pekar juristerna på att bolaget vetat om att planet inte var säkert, enligt granskningar från bland annat New York Times och Seattle Times.

Grupptalan är inte den första som har lämnats in efter olyckorna som kostade 346 människor livet. Tidigare har både efterlevande och aktieägare stämt bolaget för att ha vilselett om de säkerhetsbrister som har påträffats hos flygplansmodellen.

I en tidigare stämning hävdade kärande att fakta framkommit som bevisar att Boeing och FAA skyndat på certifieringsprocessen för att konkurrera med den franska konkurrenten Airbus, vars modell A320neo togs i bruk ett och ett halvt år före 737 Max 8.

Läs mer: Bolaget kände till problemen med flygplansmodellen