Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Alko tappade stort när procenten höjdes i Finland

Alkos butik i lilla orten Tuuri i centrala Finland (arkivbild från 2014).
Alkos butik i lilla orten Tuuri i centrala Finland (arkivbild från 2014). Other: Santeri Viinamäki / Wikimedia Commons (CC BY 3.0)

Försäljningen i finländska motsvarigheten till Systembolaget, Alko, sjönk under årets första månad med 7,5 procent. Förklaringen: Höjd procentgräns för alkoholdrycker som säljs i vanliga butiker, och att alkoläsken då fick plats under den nya gränsen.

Från och med den 1 januari i år tillåts vanliga matbutiker att sälja drycker med en alkoholhalt på upp till 5,5 procent. Samtidigt var det ingen speciellt låg procentgräns som gällde innan dess: 4,7 procent, att jämföra med exempelvis 3,5 procent i Sverige.

En hyfsat stark pilsner var alltså något som redan innan årsskiftet kunde inhandlas i vanlig butik i Finland.

Det som nu visat sig än mer addera till ökad försäljning i grannlandets matbutiker är att de starkare long drink-dryckerna – färdigblandade drinkar/alkoläsk – hamnat under under 5,5-procentstaket. Och vips så sjönk Alkos försäljning av den dryckestypen med nästan 40 procent under januari i år, jämfört med samma månad 2017, rapporterar finländska nyhetsbyrån SPT.

Alko räknar med en minskad försäljning av bryggeriprodukter totalt med mellan 70 och 90 procent till följd av den nya alkohollagen.

Beslutet om ändrade regler togs av Finlands riksdag i december förra året, efter en hel del debatt och med sprickor inom partierna, mest så i Centerns led, enligt finländska etermediebolaget Yle. Med 98 röster för och 94 emot gavs det till slut grönt ljus för höjningen till 5,5 procent för försäljning i vanlig detaljhandel.

Det striden gällde var, inte oväntat, om den ökande tillgängligheten  som procenthöjningen skulle innebära samtidigt betydde fara för en väsentligt ökad konsumtion bland finländarna.

Alko arbetar på ett liknande sätt som Systembolaget, med att ”ansvarsfullt” bedriva handel med alkoholdrycker. Det framgår tydligt av Alkos kommentar till försäljningen under januari 2018:

”Marknaden förändrades vid årsskiftet. Vi utför vårt uppdrag och betjänar välfärdssamhället med ansvarsfull alkoholförsäljning”, säger vd Leena Laitinen i ett pressmeddelande, i vilket det framhålls att Alkos mål inte är att maximera försäljningen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.