Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-06 04:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/allt-fler-handlar-mat-pa-natet-langre-leveranstider-an-vanligt/

Ekonomi

Allt fler handlar mat på nätet – längre leveranstider än vanligt

Det kan ta längre tid än vanligt att få mat som beställs på nätet levererad.
Det kan ta längre tid än vanligt att få mat som beställs på nätet levererad. Foto: Nora Lorek/TT

Den som vill beställa mat hem till dörren får vara beredd på att leveransen kan ta längre tid än vanligt. De senaste veckorna har ovanligt många sökt sig till nätet för att handla – och kassarna är mer välfyllda än vanligt. 

– Det är en tuff situation, säger Mathems vd Johan Lagercrantz. 

Det blir allt mer populärt att handla mat på nätet. Förra året växte e-handelsförsäljningen av mat med 13 procent, enligt Svensk Dagligvaruhandel. Men sedan utbrottet av det nya coronaviruset har det skett en ökning i ovanligt snabb takt. Ludvig Anderberg, som är verksamhetschef på mat.se som ingår i Axfood-koncernen, säger att det skett en ovanligt stor ökning de senaste två veckorna, framför allt den sista veckan. 

– De populära leveranstiderna blir uppbokade snabbare. Då kanske kunden måste välja en annan leveranstid, säger han. 

Vid beställning av mat kan kunden välja ett tidsintervall när maten ska levereras. Varorna levereras mellan klockan 07 och 22. 

– Som kund i dag måste man vara ute i god tid. Normalt sett kanske kunden vill ha leveransen nästa dag, nu kan man behöva välja nästkommande dag om man vill ha varorna levererade under en populär leveranstid, exempelvis klockan 18, säger Ludvig Anderberg. 

Vissa dagar har trycket varit så stort att företaget har fått stänga leveranserna. 

– Vi har bara ett visst antal bilar och anställda, säger Ludvig Anderberg. 

Ludvig Anderberg
Ludvig Anderberg Foto: Michael Krantz

Axfoodkoncernen går inte ut med siffror om sin e-handel, därför kommuniceras inte hur stor ökningen är. Mat.se har också fått fler nya kunder och storleken på beställningarna ökar. Kunderna beställer alltså mer än vanligt. 

– Jag tror att folk ser till att de köper allt de behöver för att slippa kompletteringshandla i butiker. I dagsläget tänker man nog till vad som hamnar i korgen, säger Ludvig Anderberg. 

Det går också att se ett visst ”bunkringsbeteende”. 

– Vi ser en högre ökningstakt på torrvaror som konserver och annat som inte är datumkänsligt än vad vi ser på färskvaror, säger Ludvig Anderberg. 

Även Ica har sett en ökning inom e-handeln de senaste veckorna. Marcus Ahlman, chef för Icas e-handel, skriver i ett mejl att kunderna beställer större volymer. Dessutom har försäljningen av konserver, vatten, ris och pasta ökat. Beroende på var kunden bor kan leveransen ta längre tid än tidigare. 

”För vissa av våra kunder kan det handla om att behöva flytta fram leveransdag någon dag” skriver Marcus Ahlman.

Johan Lagercrantz, vd för mathem.se, säger att ökningen är någonstans mellan 50–100 procent, men att det är svårt att säga en exakt siffra eftersom kapaciteten att inte räcker till. Det gör att kunderna vänder sig till konkurrenter om ett företag inte kan leverera. 

– Det har blivit en så kraftigt ökad efterfrågan att vi inte klarar att leverera som vi brukar göra, säger han. 

Johan Lagercrantz
Johan Lagercrantz Foto: Binniam Eskender

Ökningen började för 2-3 veckor sedan. 

– De lediga leveranstiderna blir fulla. Det gör att om du gör en beställning i dag kanske du inte får den förrän om 2,3 eller 4 dagar beroende på var du bor. I vanliga fall kan du nästan alltid få leveransen dagen efter beställning. 

I veckan gick mathem.se ut med ett mejl till sina kunder om förändrade rutiner med anledning av virusspridningen. De nya rutinerna innebär bland annat att leveranserna sker utan fysisk kontakt, där matkassen placeras utanför dörren. Företaget pausar också försäljning av varor som kräver id-kontroll pausas och den tjänst där varor placeras i kylen. Vidare ska chaufförerna använda handsprit och att städrutinerna utökas. 

– Vi gör vissa åtgärder för att säkerställa tryggheten för våra kunder och medarbetare. det handlar om hygien och att undvika närkontakt. Därför har vi ändrat vissa rutiner, säger Johan Lagercrantz. 

Han tillägger: 

– Det är en tuff situation, samtidigt som det känns bra att vi kan hjälpa personer som kanske måste beställa mat i hemmet, säger Johan Lagercrantz.