Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Allt fler klagomål riktas mot Postnords paketleveranser

Ökade klagomål från Postnord. Arkivbild.
Ökade klagomål från Postnord. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT

Post- och telestyrelsen ser mycket allvarligt på Postnords svårigheter att leverera paket i tid. I fredags hade myndigheten möte med företagets Sverigechef.

– Det är inte acceptabelt att få vänta tre, fyra veckor. Postnord måste få ned tiden, säger Olof Bjurö vid PTS.

Den 1 mars måste konsumenter som beställer varor utanför EU betala 75 kronor samt moms till Postnord för varje paket. Hanteringen sköts manuellt av Postnord och tar lång tid.

De förseningarna och den nya avgiften har lett till klagomål hos myndigheter som Konsumentverket och Post- och telestyrelsen (PTS). Avgiften, som är 75 kronor, kan myndigheterna inte påverka eftersom Postnord självt har bestämt den.

– En nätshoppare hos till exempel Wish eller Alibaba kanske beställer flera varor vid samma tillfälle. Sedan visar det sig att varorna kommer i olika paket från olika leverantörer och då blir avgiften 75 kronor på varje paket, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

Han nämner ett fall där någon beställt sex stycken mobilskal i olika färger för åtta kronor styck. De har sedan kommit i sex olika paket à 75 kronor styck.

– Det är klart att man reagerar på det, säger Hans Lundin.

Hos Konsumentverket och sajten Hallå konsument har klagomålen på Postnord ökat kraftigt. Från den 1 januari till den 16 april inkom 271 klagomål. Under samma period i fjol var det 98 klagomål.

Konsumenter hör även av sig till Post- och telestyrelsen.

– Vid sidan av själva avgiften gäller klagomålen långa väntetider. Dels tar det lång tid att komma fram till kundtjänst, dels får man vänta länge på paketen när man har betalat avgiften. Det handlar om två, tre till och med fyra veckor, säger Olof Bjurö, chef för PTS postavdelning.

Hur allvarliga är de långa väntetiderna?

– När man väl har betalat sitt paket ska man få det inom normal tid. Det är inte acceptabelt att få vänta tre, fyra veckor. Postnord måste få ned tiden. Det vet vi att företaget arbetar med, säger Olof Bjurö.

I fredags hade Post- och telestyrelsen ett möte med Postnords Sverigechef Annemarie Gardshol.

– Postnord har förstärkt sin kundtjänst. Det tycker vi är viktigt och bra. Sedan arbetar man med nya anläggningen i Örebro för att få bort problemen med för långa leveranstider. Inom ramen för vår tillsyn kommer vi under våren att följa hur det arbetet går, säger Olof Bjurö.

Denna vecka ska Konsumentverket, PTS och Tullverket mötas för att se till att informationen till allmänheten blir tydligare.

– Konsumenter ska inte bli hänvisade mellan olika myndigheter, utan det ska bli tydligt vilket regelverk som gäller. Vi behöver snabbt ta fram den informationen, säger Olof Bjurö.

Hos Postnord förklarar kommunikationschef Thomas Backteman väntetiderna med att man haft inkörningsproblem.

– Det drabbade särskilt kunderna som beställde varor i början av mars. Men även framöver kommer vissa att få vänta upp till en och en halv eller två veckor efter det att man betalat momsen, säger Thomas Backteman.

Anledningen är att det tar tid för Postnord att manuellt gå igenom lagret i Örebro för att se vilka paket som har betald avgift och vilka som inte har.

Postnords avgift

Enligt svensk lag ska moms tas ut på varor som man köper från länder utanför EU.

Postnord förhandlar med stora e-handelssajter utanför EU om att de ska ta ut moms redan vid beställningen.

Till dess sådana överenskommelser har slutits tar Postnord ut moms samt 75 kronor i avgift för paket med varor värda under 1.500 kronor.

För varor med högre värde är avgiften 125 kronor.

Avgiften ska täcka Postnords kostnader för till exempel löner, teknisk utrustning och lokaler.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.