Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Allt fler säger nej till direktreklam

Att tacka nej till reklam i brevlådan blir allt vanligare. I Stockholm pryds 28 procent av alla brevlådor med budskapet "Reklam - nej tack!" När det gäller lägenhetsdörrar är det hela 33 procent.

Drivor av reklamblad över hallmatta, hallgolv och ibland hela vägen in i köket. Så kan det se ut om man varit bortrest en vecka eller två. Allt fler väljer nu aktivt bort oadresserad reklam i brevlådan genom att sätta en dekal på dörren.

Enligt Posten, som är en av de största aktörerna när det gäller direktreklam (DR), är det alltså så många som 28 procent av alla hushåll i Stockholm som tackar nej. En siffra som dessutom ökat med knappt 2 procent årligen sedan år 2000. I riket som helhet ligger siffran på under 18 procent.

Det är framför allt lägenhetsinnehavare i storstadsregionerna som inte vill ha reklam i brevlådan. Den siffran är i Stockholm hela 33 procent, medan villahushållen ligger på 17 procent.

Branschen verkar emellertid inte alltför oroad över utvecklingen, även om den måste tas på allvar.

- Det är viktigt att selektera mer, inte skicka till ett helt postnummerområde utan förfina urvalet för att nå rätt målgrupp. Annonsörerna bör satsa mer på analys och mindre på distribution, säger Anders Kasberg, vd för branschens intresseorganisation Swedma.

Han påpekar också att DR-andelen av den totala reklamkakan ökar, vilket visar på att det är en effektiv reklamkanal.

Inte heller på Posten ser man hushållens ointresse som något större problem. Mikael von Ekensteen, som är chef för Postens DR-akademi, menar att det till och med kan vara positivt.

- På så sätt slipper annonsören betala för dem som ändå inte är intresserade och de i sin tur slipper reklam de inte vill ha, menar han.
Enligt honom gäller dessutom inte hushållens skepsis all direktreklam.

- Se på Ikea-katalogen, den ses ju nästan som en mänsklig rättighet. Folk hör av sig och undrar varför de inte fått den, men då beror det på att de tackar nej till reklam.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.