Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 17:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/allt-tuffare-krav-pa-bananer-i-butikerna/

Ekonomi

Allt tuffare krav på bananer i butikerna

Ökade krav på bananerna i butikerna.
Ökade krav på bananerna i butikerna. Foto: Izabelle Nordfjell / TT

Det ställs allt hårdare krav på bananerna i svenska butiker. Lidl kommer bara att sälja Fairtrademärkta bananer från och med sommaren 2019. Därmed förstärks trenden med certifierade bananer.

Rätta artikel

En genomsnittsvensk äter en hel låda bananer, drygt 17 kilo, varje år. Samtidigt som vi älskar bananer väljer allt fler att handla ekologiska och Fairtrademärkta livsmedel. I Sverige var 25 procent av den totala bananförsäljningen ekologisk 2013. 

Lågpriskedjan Lidl har beslutat att alla bananer ska vara certifierade. Det kommer också att finnas möjlighet att köpa Fairtrademärkta bananer som är ekologiska. 

– Fairtrademärkta bananer som dessutom är ekologiska är helt klart bättre för de anställda på plantagen, men även för miljön. Vi hoppas kunna påverka och vill att fler tar samma beslut, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl. 

Omställningen påbörjas under våren och väntas vara klar tills sommaren. Den tyska kedjan är först i Sverige bland matvarukedjor att ställa om till både Fairtrademärkta och till viss del ekologiska bananer. Närmast i ledet kommer Hemköp som också säljer bananer som har båda certifieringarna, men samtidigt säljer den svenska kedjan bananer som endast är ekologiska. 

När en produkt är Fairtrademärkt innebär det att produkten inte skadar mänskliga rättigheter under tillverkningsprocessen. Framför allt handlar det om att ge rättvisa löner samt ta hänsyn till de anställdas säkerhet och hälsa. 

En Fairtrademärkt produkt är nödvändigtvis inte ekologisk. I dag finns det flera certifieringar för ekologiska produkter, en av de mest kända är KRAV. En ekologiskt certifierad banan ska då odlas med hänsyn till naturen. Exempelvis att inga bekämpningsmedel har använts på bananodlingarna. 

Coop har länge utmärkt sig som en av de mest ekologiska matbutikerna med sitt varumärke Änglamark. Hela 91 procent av butikens banansortiment är ekologiskt, medan 22 procent är både Fairtrademärkta och ekologiska. 

I dag finns det inga planer på att ta samma beslut som Lidl, trots det menar Coop att den tyska kedjan har gjort ett bra beslut. 

– Det är positivt att allt fler arbetar för att stärka det ekologiska inom handeln, sen är det viktigt att arbeta med hela sortimentet också, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop. 

Med sina drygt 1.287 svenska butiker stod Ica för drygt en tredjedel av den ekologiska livsmedelsförsäljningen 2017. Butikerna drivs genom franchise vilket innebär att handlarna driver affärerna självständigt. Därför kan sortimentet i olika butiker skilja sig åt. I dag har butikerna en blandning av bananer som är ekologiska, Fairtrade och de som inte är något av dem. 

– En del av butikerna har valt att endast sälja ekologiska och Fairtrademärkta bananer, exempelvis gör Ica kvantum det i Mall of Scandinavia, säger Ola Fernvall, chef extern kommunikation, på Ica. 

 

 

Läs mer: Alla bananer i City Gross ekologiska  

Läs mer: Försäljningen av ekomat skjuter i höjden