Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-11 20:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/analytiker-aterbetalning-till-resenarer-kan-fortfarande-droja/

Ekonomi

Analytiker: Återbetalning till resenärer kan fortfarande dröja

Foto: Sydbank

Regeringen vill ge SAS ett stort kapitaltillskott för att lätta pressen från coronakrisen. Men för de resenärer som väntar på pengar tillbaka för inställda resor är det inte säkert att detta hjälper. 

– Flygbolagens likviditet är under hård press och det sista de behöver är att bli tvingade att återbetala kunder, säger flyganalytikern Jacob Pedersen.

Regeringen vill tillsammans med sina danska ägarkollegor ge flygbolaget SAS över 12 miljarder kronor för att rädda dem ur coronakrisen. Bidraget har varit efterfrågat sedan länge och det var enligt Sydbanks analytiker som följer SAS ingen överraskning att det tillslut skulle komma. 

– Det var väldigt väntat att svenska och danska staten skulle stötta bolaget i det här, säger Jacob Pedersen, aktiechef och flyganalytiker på danska Sydbank. 

12,5 miljarder kronor var däremot något över de 10 miljarder kronor som han hade räknat med behövdes. 

– Det understryker bara hur svår den här situationen är för SAS, säger Pedersen. 

Många kunder har fått resor inställda under våren och vill ha pengar tillbaka. SAS hade förra veckan, enligt norska Bergens Tidende, sålt resor för 6,8 miljarder norska kronor som inte blivit av på grund av pandemin. 

Än så länge har återbetalningarna tagit tid. Många har hört av sig till DN med berättelser om återbetalningskrav på tiotusentals kronor som man inte får några klara besked om. SAS har lovat att skynda på med återbetalningar och samtidigt vädjat om förståelse för att det tar längre tid än vanligt. 

De flesta erbjuds under tiden en så kallad ”voucher”, ett tillgodokvitto att använda vid ombokning i stället för att få pengarna tillbaka. 

– Det här tillskottet gör åtminstone att det finns en chans för dem att få pengarna tillbaka. Men i slutänden är det vad jag vet EU-regler som avgör när och hur bolagen behöver betala.

Är det inte säkert att de får tillbaka sina pengar menar du? 

– Det ska inte jag svara på.  Men det råder inget tvivel om att flygbolagens likviditet är under hård press och det sista de behöver är att bli tvingade att återbetala kunder, även om man kan tycka att det i normala fall vore rätt väg att gå. Den här situationen långt från normal, säger Jacob Pedersen. 

Han tror flygbolag över hela Europa kommer göra allt de kan för att använda vouchers i stället för att återbetala, för att skjuta på ytterligare likviditetstapp så långt det går. 

Sveriges och Danmarks eventuella kapitaltillskott kommer att vara villkorat av en överenskommelse med SAS om ”högt ställda klimatmål”, enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP). Det bör inte vara något problem för SAS som redan har gröna ambitioner, menar Jacob Pedersen. 

– SAS genomgår redan ganska stora förändringar vad gäller klimatfrågorna så jag tror inte det här kommer bli något stort problem för bolaget. Det här är redan på väg att bli en mer integrerad del av bolagets DNA, säger han. 

Läs även: Regeringen vill stödja SAS med max fem miljarder 

Läs även: De vill avstå resa – SAS vägra betala tillbaka direkt 

Ämnen i artikeln

SAS
Flygtrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt