Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-08-13 21:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/analytiker-lovordar-volvos-etablering-av-batterifabrik-i-mariestad/

EKONOMI

Analytiker lovordar Volvos etablering av batterifabrik i Mariestad

Foto: Henrik Isaksson/TT

Volvokoncernens beslut att bygga batterifabrik i Mariestad får grönt ljus av företagsanalytiker.

– Investeringen kommer att framtidssäkra produktionen för Volvo, säger Mattias Holmberg, DNB, Den norske bank.

Fordonsjätten Volvo satsar på en fabrik för battericeller i Mariestads kommun. Målet är storskalig produktion 2030, men tillverkningen ska starta innan dess i mindre skala .

– Investeringen är väntad. Det handlar om en stor satsning för att framtidssäkra tillverkningen, som bidrar till att säkra framtiden både när det gäller teknologin och produktionen, säger Mattias Holmberg aktieanalytiker på DNB, Den norske bank.

Mariestad sett från Vänern
Mariestad sett från Vänern Foto: Wikimedia

Även Magnus Behm, aktieanalytiker på Pareto secruties, menar att investeringen i en batterifabrik ligger väl i linje med Volvos strategi.

– Det är positivt. Volvo ligger redan i framkant när det gäller omställningen från fossilt bränsle. Investeringen i Mariestad är ett kvitto på att koncernen går från ord till handling, säger Magnus Behm.

– Volvo har redan ett litet försprång gentemot sina konkurrenter och har en större marknadsandel när det gäller tyngre elfordon. Eldrift när det gäller lastbilar handlar ännu inte inte om stora tal, men produktionen har hög tillväxt och kan växa exponentiellt. Det kommer att gynna Volvo, fortsätter Magnus Behm.

– Satsningen kommer att gynna Volvo, säger Magnus Behm, aktieanalytiker på Pareto secruties.
– Satsningen kommer att gynna Volvo, säger Magnus Behm, aktieanalytiker på Pareto secruties. Foto: Privat

Volvokoncernen har sedan lång tid letat efter platser att bygga sin batterifabrik. Volvo har en närmare hundraårig industrihistoria i Skaraborg. Tidigare har det varit tal om att Skövde skulle få del av den investering i batterifabrik som personbilsföretaget Volvo Cars tänkte göra. I dag fick Skövde se sig frånåkta en andra gång, denna gång av närliggande Mariestad.

– Vi letade först globalt men insåg att produktionen måste ha tillgång till fossilfri energi vilket talar för Sverige. Fabriken är tänkt för stora volymer av battericeller och kräver också vatten och då var Mariestad, med sin närhet till både Vänern och transportvägar som E20 utslagsgivande, säger Claes Eliasson, presschef på Volvo.

Fabriken är tänkt för stora volymer av battericeller och kräver också vatten och då var Mariestad, med sin närhet till både Vänern och transportvägar som E20 utslagsgivande, säger Claes Eliasson, presschef på Volvo.
Fabriken är tänkt för stora volymer av battericeller och kräver också vatten och då var Mariestad, med sin närhet till både Vänern och transportvägar som E20 utslagsgivande, säger Claes Eliasson, presschef på Volvo. Foto: Volvo

Hur stor miljardsatningen i Mariestad blir är fortfarande oklart, men Volvokoncernen är också öppen för industriella partnerskap för att bygga fabriken.

– Vi har ju inte tillstånd ännu, så det är för tidigt att säga hur stor Volvos investering blir. Projektet ska ju prövas av vederbörliga myndigheter och miljögranskas. I ett så här stort projekt är vi förstås öppna för partnerskap, säger Claes Eliasson.

– Volvo har en stark balansräkning och ett bra kassaflöde så även om investeringen i Mariestadfabriken säkert är betydande, så klarar Volvo en sådan investering, säger Mattias Holmberg, företagsanalytiker på DNB.

Läs mer:

Volvo bygger svensk batterifabrik

Northvolt tar in 1,1 miljarder dollar

Klart i dag: Göteborg får den nya batterifabriken

Ämnen i artikeln

AB Volvo
Västsverige
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt