Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-22 22:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/anders-ygeman-om-kritiken-forstar-deras-frustration/

EKONOMI

Anders Ygeman om kritiken: ”Förstår deras frustration”

Foto: Thomas Karlsson

De allt högre bensinpriserna har fått många att reagera – och skapar debatt.

– Vi är inte främmande för att göra mer för att kompensera lands- och glesbygden. Samtidigt måste vi göra ännu mer för att fler ska få möjlighet att ställa om till elbil, säger energiminister Anders Ygeman (S).

Regeringen har under 2021 och 2022 valt att pausa den så kallade BNP-indexeringen – en årlig skatteökning på två procentenheter av bensin och diesel – för att möta stigande drivmedelspriser. Skatten höjs även per automatik med inflationen enligt konsumentprisindex.

På frågan om det kan bli aktuellt att pausa BNP-indexeringen efter 2022 säger energiminister Anders Ygeman (S) i ett mejl:

– Det är inte uteslutet. Samtidigt finns det andra sätt att kompensera lands- och glesbygden för högre kostnader såsom den särskilda skattesänkningen för över 80 glesbygdskommuner som regeringen genomfört. Ytterligare åtgärder för att kompensera landsbygden kan bli aktuella.

Vad säger du till de familjer på landsbygden som är helt beroende av bilen för att ta sig flera mil till jobbet, mataffären, dagis och skola?

– Att jag förstår deras frustration och att vi inte är främmande för att göra mer för att kompensera lands- och glesbygden. Samtidigt måste vi göra ännu mer för att fler ska få möjlighet att ställa om till elbil i hela landet.

Hur ska folk på landsbygden få hjälp att klara klimatomställningen om man inte kan köpa en dyr elbil?

– Reduktionsplikten (högre inblandning av biobränsle i drivmedel som ökar priset lite, reds. anm.) gör att den som behöver köra en bensin- eller dieseldriven bil kommer kunna göra det med lägre klimatpåverkan. Men vi måste också göra mer för att fler ska ha möjlighet att ställa om till elbil genom fortsatta satsningar på stöd till privatpersoner och massiva investeringar i laddstolpar runt om i landet.

Läs mer:

Kravet efter dyrare drivmedel: ”Människor måste kunna klara sin vardag”

Ännu dyrare att fylla tanken

Ämnen i artikeln

Bensinpriset
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt