Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 13:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/andreas-lindberg-sas-har-ett-stort-arbete-framfor-sig-med-att-minimera-skadan/

Ekonomi

Andreas Lindberg: SAS har ett stort arbete framför sig med att minimera skadan

SAS vd Rickard Gustafson under flygbolagets presskonferens sent på torsdagskvällen. Foto: Magnus Hallgren

Pilotstrejken är över efter dygnslånga förhandlingar. SAS-ledningen lär pusta ut men har ett stort arbete framför sig med att minimera skadan. DN:s Andreas Lindberg svarar på fem frågor om vad som händer nu.

Rätta artikel

1. När går flygen igen? 

Parterna har, efter nästan sju hela dagar av strejk, kommit överens efter dygnslånga förhandlingar i Norge. Nu vill bolaget få igång trafiken så snart de kan och man får anta att även piloterna vill börja arbeta så fort det går. 

Läs mer: SAS-strejken avblåst – parterna eniga om nytt avtal

Enligt tidtabellerna lyfter en del flyg redan på fredagsmorgonen men det lär dröja innan ordningen är helt återställd.

En så här stor händelse får alltid följdeffekter och det är ingen lätt uppgift att få i väg alla strejkdrabbade resenärer på nya flyg när ordinarie avgångar redan är uppbokade. Som resenär bör du ta höjd för fortsatta förseningar och överbelastad kundtjänst i åtminstone en eller ett par dagar framöver.  

2. Vem gick vinnande ur det här? 

Lönefrågan slutade med en ökning på 3,5 procent – långt ifrån det piloterna har velat ha. Samtidigt får piloterna som de vill vad gäller begränsningen av bolagets möjlighet att ta in underleverantörer vilket sägs ha varit knäckfrågan i det hela. Det är viktigt för piloterna och blir dyrare för SAS.

Utifrån vad vd Rickard Gustafson berättade på presskonferensen är det svårt att avgöra hur mycket bättre schemaläggningen blir, men piloterna har uppenbarligen gått med på det så det bör vara ett steg i rätt riktning.  

Att det krävdes en över 30 timmar lång inlåsning indikerar på att överenskommelsen satt långt inne hos båda parter och speglar det enorma avstånd som varit mellan dem under hela våren. Eftergifterna kostar så klart för SAS och det är ingen omöjlighet att de kommer behöva spara in på andra håll. 

Samtidigt lär piloterna inte vara helt nöjda än, utan kommer troligtvis fortsätta pressa arbetsgivaren. Frågan är om det finns någon ren vinnare i det här. Ingen av dem lär ha charmat det skandinaviska folket i alla fall. 

3. Vad kostar lösningen för SAS? 

Bolaget har inte gjort någon uppskattning, åtminstone inte som man gått ut med, men det är helt klart sju dagar som kommer sätta sina spår. Såväl i resultaträkningen som på förtroendekontot.

SAS-ledningen kan pusta ut i kväll men man har ett stort arbete framför sig med att snabbt minimera skadan. Lönepåslaget är, till skillnad från strejken, ingen engångsutgift utan kommer fortsätta kosta framöver.

Men det är främst det nya avtalet om begränsad användning av underleverantörer som kan bli en jobbig historia för SAS. I dag flygs omkring 30 procent av sträckorna med sådana upplägg och det är en deal som är både billigare och mer flexibel för dem. Det har spekulerats i att man velat utöka det systemet men nu verkar det alltså bli stopp för det. 

Exakt hur avtalet ser ut är dock inte känt i nuläget. 

4. Hur hårt har strejken slagit mot SAS?

Bedömare har uppskattat att strejken kostar mellan 60 och 100 miljoner kronor varje dag. Då är förmodligen inte eventuella kompensationskrav från arga resenärer inräknade. Återbetalning av biljetter till drabbade resenärer är redan ett faktum för SAS, men öppnas dörren för att de också har rätt till kompensation blir det ännu dyrare för bolaget.

5. Hur blir det för de drabbade resenärerna och vad gör det med SAS?

Bolaget måste betala ersättning för uteblivet flyg till alla som inte kommit iväg eller bokats om till nya avgångar. Sedan finns det särskilda omständigheter som gör att bolaget kan tvingas betala ytterligare kompensation till resenärer som blivit sittandes på flygplatser runt om i världen. 

Det kan röra sig om allt från 250 till 600 euro extra per drabbad resenär som kräver kompensation – långt ifrån alla gör det. Förutsättningen för det är att strejken inte klassas som en ”extraordinär händelse” som bolaget inte kunnat kontrollera. 

SAS har redan gått ut och sagt att man bedömer strejken som extraordinär, vilket var väntat. Man vill så klart inte betala kompensation om man inte måste.

Detta kan dock ändras när den som nekas går till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få saken prövad. 

Besluten därifrån är inte tvingande, så de kan i teorin fortsätta vägra betala, men generellt följer de flesta flygbolagen ARN:s rekommendationer – och det brukar även SAS göra.

Läs mer: Analysen: Biljettpriserna kan sjunka efter strejken