Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Anrik skotillverkare satsar på poliskängor

Familjeföretaget Arbesko i Örebro är en av få skotillverkare som överlevt i Sverige. Ökad export, mer forskning och utveckling är nyckeln till framgång. Arbesko producerar skydds- och yrkesskor i Europa och har sedan 1952 tillverkat närmare 28 miljoner par skor. I dag har Arbesko 210 anställda och omsätter cirka 215 miljoner kronor. - Företaget är under ständig utveckling och vi ser att det fortfarande finns tillväxtpotential, säger vd Peter Geisler.

- Vi är den enda större skofabriken i Sverige som överlevt när landets skoindustri nästan helt utplånats under de senaste 50 åren, säger Peter Geisler.

Företaget går långt tillbaka i historien. Det började med att byskomakaren Anders Andersson lade grunden till företaget år 1839.

I slutet av 1800-talet startade hans son en av Sveriges första skofabriker i Kumla. Därmed började svensk skoindustri byggas upp runt Kumla och Örebro. Sedan dess har Arbesko gått i arv genom generationer.

Vd Peter Geisler är skoentreprenör i femte generationen, hans söner har precis börjat sin karriär inom företaget.

Arbeskos kärnverksamhet är tillverkning av ergonomiska skydds- och yrkesskor, där man är marknadsledande.

Tillverkningen sker i bolagets två fabriker, i Kumla och Strömstad. Det är allt från lågskor, kängor och stövlar till tofflor och sandaler. Användare är anställda på till exempel sjukhus, hotell, restauranger, elektronikföretag och olika typer av industrier.

- Vi märker att allt fler yrkesmänniskor efterfrågar skor som är skyddande och ergonomiska. Företagen har börjat förstå att belastningsskador kostar dem åtskilliga miljarder kronor varje år i form av sjukfrånvaro, rehabilitering och kompetensbortfall, säger Peter Geisler. Bland annat har polisen hela vårt sortiment av poliskängor. Fram till år 1997 tillverkade vi även samtliga militärskodon till militären. I dag gör vi Jas-piloternas stövlar.

Arbeskos försäljning uppgick förra året till cirka 480 000 par skor, var­av 400 000 var skyddsskor och 80 000 var yrkesskor. Bolagets största distributörer är Ahlsell och Skydda.

Av sin produktion exporterar Arbesko cirka 25 procent till Skandinavien och Nordeuropa, som är en växande marknad.

- Det är först nu vi börjar nå framgångar och få positiva skördar av exporten. Det har varit ett jättetufft jobb och har krävt ett fantastiskt tålamod. Vi har nu fått två nya distributörer i Tyskland och en i Finland, säger Peter Geisler. Störst är Arbesko på marknaderna i Norge, Danmark och Island.

Företaget satsar hela tiden på forskning och produktutveckling som sköts inom Arbeskogruppen. I dag är Arbesko bland de mest uppmärksammade företagen i Europa när det gäller vidareutveckling av skydds- och yrkesskor.

I sin tillverkning samarbetar företaget med materialforskare, medicinsk expertis, ergonomer, ortoped-­ingenjörer samt med slutanvändarna och deras arbetsgivare.

- Vår forskning och utveckling har resulterat i egna unika konstruktioner, bland annat individuella fotbäddar som förebygger och åtgärdar belastningsskador, säger Peter Geisler.

Arbesko utnyttjar även sin skokompetens till att utveckla skridskor och sportskor.

Ett av företagets dotterbolag, Rebellion sport, har bland annat tillverkat en avancerad skridsko som uppmärksammats av NHL.

I framtiden kommer Arbesko att fortsätta vara ett företag under ständig utveckling som följer rådande marknadstrender.

- De senaste tio åren har vi förvandlat Arbesko till ett mer modernt företag. Vi har framför allt ökat exporten och byggt ut forskning och utveckling, vilket vi kommer att fortsätta att satsa på även i framtiden. Nu när vi börjar nå framgångar internationellt har vi flera stora marknader att växa på, säger Peter Geisler.

Plats: Örebro, Kumla och StrömstadVd:

Plats: Örebro, Kumla och Strömstad
Vd: Peter Geisler
Antal anställda: 210
Omsättning: 215 miljoner kronor
Grundat: Startade som familjeföretag år 1839, tog namnet Arbesko AB 1952
Ägare: Peter Geisler
Viktigaste produkt: Skyddsskor

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.