Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-18 19:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/anstallda-pa-boeing-hanade-regelverket/

Ekonomi

Anställda på Boeing hånade regelverket

Foto: Jason Redmond/AFP

Interna meddelanden och dokument från flygplanstillverkaren Boeing visar hur medarbetare diskuterat hur de ska kunna lura den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten under tiden som modellen 737 Max utvecklades. 

Det framgår av över hundra sidor material som överlämnats för utredning till amerikanska kongressen.

I dokumenten syns hur Boeing-anställda hånar regelverket och talar nedsättande om det flygplan som bolaget är på väg att utveckla. 

År 2017 skrev en av Boeings medarbetare. ”Det här flygplanet är designat av clowner, som i sin tur är ledda av apor”. 

Dokumenten som nu släppts av Boeing tyder på att flygplanstlllverkaren medvetet undanhöll avgörande problem med mjukvaran i simulatorerna för 737 Max-modellen under tiden då simulatorn skulle godkännas av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten, FAA. Simulatorn användes för att utveckla den nya modellen – som senare råkade ut för två dödsolyckor med 346 döda som följd.

Vrakdelar fraktas bort efter kraschen med Boeing 737 Max i Jakarta i Indonesien 2018. Foto: Achmad Ibrahim

”Skulle du sätta din familj i ett flygplan som tagits fram i en Max-simulator? Det skulle inte jag”, skrev en anställd till en annan 2018, vid en tid då flygplanet ännu inte hade råkat ut för någon krasch. ”Nej”, svarade kollegan.

I ett annat meddelande från 2018 tycks en medarbetare ångrat sig efter att deltagit i mörkläggningen:       

”Ja, jag har fortfarande inte blivit förlåten av Gud för vad jag dolde förra året”, lyder medarbetarens kommentar som nu blivit offentlig.

Den interna kommunikationen i Boeing kommenteras av demokraten Peter A. DeFazio, ordförande i Representanthusets Transportkommitté:

Det här ”målar upp en djupt störande bild av hur långt Boeing tydligen varit villigt att gå för att undvika granskning från lagstiftare, flygplansbesättningar och den flygande allmänheten, även när dess egna anställda slog larm internt”, säger han enligt Washington Post.

De släppta dokumenten visar också hur viktigt det varit för Boeing att övertyga flygsäkerhetsmyndigheten om att piloter inte skulle behöva särskild simulatorträning för att flyga 737 Max. Detta för att hålla nere kostnaderna för flygbolagen.

I mars 2017 skrev en pilot i chefsställning till sina kollegor för att ”understryka vikten av att hålla fast vid att det inte krävs någon simulatorträning”.

”Boeing kommer inte att låta det hända. Vi kommer att söka upp varenda lagstiftare som försöker göra det till ett krav”, skrev piloten. 

Boeing 737 Max Foto: Ted S. Warren/AP

När det gäller simulatorträning har Boeing nu bytt fot och meddelade i veckan att bolaget rekommenderar piloter att genomgå träning i simulator innan flygning med 737 Max.

Men de släppta meddelandena är i högsta grad besvärande för Boeing. De är bara den senaste i raden av skandaler som skakar bolaget. 

Sedan tio månader står 737 Max-flygplan parkerade på marken över hela världen efter att ha belagts med flygförbud efter de två dödsolyckorna hösten 2018 och vintern 2019.

Bolaget riskerar att behöva punga ut med runt motsvarande 100 miljarder kronor i ersättningar till de dödas familjer och till flygbolag som köpt, men inte kunnat använda Max-flygplanen.

Boeing har i ett uttalande sagt att den interna kommunikation som nu blivit offentlig ”inte speglar företaget vi är och behöver vara, och att de är fullständigt oacceptabla”.

Flygsäkerhetsmyndigheten FAA påpekar att deras experter granskat de släppta dokumenten och att ingenting nytt framkommer angående säkerhetsrisker som inte redan var kända i den utredning av 737 Max som pågår.

Det är ännu oklart när klartecken kommer att ges för den olycksdrabbade modellen att flyga igen.

Läs mer: Iran bjuder in Boeing i haveriutredning