Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 01:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/anvande-fula-saljmetoder-nu-hojs-straffavgiften-for-telefonbolaget/

Ekonomi

Straffavgift höjs för telefonbolag som använde fula säljmetoder – företaget menar att de ändrat rutinerna

Företaget utgav sig för att samarbeta med de uppringdas befintliga telefonoperatör. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Telefonbolaget Fastcom använde sig av fula försäljningsknep mot äldre och dömdes till att betala en marknadsstörningsavgift. Målet överklagades både av företaget och av Konsumentombudsmannen. Nu skärps domen. 

Det var 2017 som Fastcom, Fast Communication Sweden AB, dömdes till att betala en halv miljon kronor i marknadsstörningsavgift av Patent- och marknadsdomstolen. Anledningen var att företaget fått det att framstå som att man erbjöd att sänka kostnaden för befintliga telefonabonnemang, när erbjudandet egentligen handlade om ett byte av såväl operatör som abonnemang. 

Knepet användes för ungefär tre år sedan och huvudsakligen mot äldre personer, vilket ledde till att Konsumentverket fick in flera anmälningar både från de drabbade och från deras anhöriga. I domen förbjöd också Patent- och marknadsdomstolen företaget från att använda de vilseledande metoderna.

Men varken företaget eller Konsumentombudsmannen, KO, var nöjda med domen och valde därför att överklaga. Nu beslutar Patent- och marknadsöverdomstolen att skärpa domen och höjer marknadsstörningsavgiften till totalt 1,5 miljoner kronor. 

Patent- och marknadsöverdomstolen menar att Fastcom med avsikt lurat de uppringda personerna genom att låtsats samarbeta med deras telefonoperatör. Domstolen bedömer att de använda metoderna strider mot marknadsföringslagen på flera sätt.

– Det är illa att äldre personer har utsatts för fula metoder. Det skadar människors förtroende för branschen och kan skapa en rädsla hos individen för vad ett telefonsamtal kan ställa till. Därför välkomnar vi den skärpta domen, säger Ida Nyström, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO, i ett pressmeddelande.

För Fastcom innebär den nya domen flera förbud. Om förbuden bryts kan det medföra att företaget tvingas betala ytterligare miljoner i vitesbelopp.

När DN når Fastcom menar företaget att domen gäller händelser som ligger långt tillbaka i tiden och inte speglar företagets verksamhet i dag.

– Vi har sedan några år tillbaka ändrat våra rutiner och regler, vi är måna om att våra kunder ska vara nöjda med våra tjänster, säger Andreas Nilsson, verksamhetsansvarig på Fastcom AB.

Läs mer: Bluffanklagade mobilföretaget: ”Vi har vuxit för fort” 

Läs mer: Operatören Tre polisanmäler Mobile Group 

Läs mer: Löften om gåvor blev dyra fakturor – Telekområdgivarna varnar för bluffbolag