Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Apoteket i topp – spelbolag och Ryanair i botten

Foto: NTB Scanpix/TT

Ryanair har under flera år rankats som sämst på hållbarhet av svenska konsumenter. I årets ranking har dock spelbolaget Betsson tagit över jumboplatsen även om det omstridda flygbolaget är kvar i bottenskiktet. Bäst anses Apoteket vara.

Det är andra året i rad som statliga Apoteket hamnar i topp på företaget SB Insight årliga rankning av hur hållbara konsumenterna anser att de största företagen är. Det som bedöms är hur konsumenterna anser att företagen agerar i frågor som mänskliga rättigheter, miljö, arbetsrätt, korruption.

– Apotek är en bransch med positivt anseende som är kopplat till hälsa, anger Erik Elvingsson Hedén, vd för SB Insight, som en förklaring till toppnoteringen.

Han menar att bolaget också har lyckats att kommunicera ett budskap att de har kvalitetskontroll på läkemedel vilket är bra för individen, men också att de tittat på miljömässiga och globala avtryck vilket är bra för världen.

– Det blir en bra balans. Att det är svenskt och statligt ska inte heller underskattas. Det finns en trygghet i att de levererar i de här frågorna också, säger Erik Elvingsson Hedén.

Framgången för Apoteket har också spillt över på de privata aktörerna där Apoteket Hjärta, Apoteksgruppen, Kronans Apotek och Apotea alla hamnar högt på listan på de 286 företag som har bedömts.

Tvåa på listan är Saltå Kvarn och på tredje plats hamnade Ica. Elbiltillverkaren Tesla bedöms för första året i undersökningen och körde direkt in på sjunde plats.

– De kommer in starkt i alla nordiska länder tack vare sitt miljöansvar . Drygt hälften av svenska befolkningen är positivt inställda till deras miljöansvar, säger Erik Elvingsson Hedén.

I kampen mellan livsmedelsjättarna Ica och Coop har Ica dragit det längsta strået och hamnat på tredje plats mot en femteplats för Coop. På förra årets lista låg Coop på andra plats och Ica var på elfte plats.

– Trots att Coop har kommunicerat mer kring hållbarhet så lyckas de inte nå ut lika brett i landet som Ica. Det beror också på att Icas marknadsandel är såpass mycket större. De har helt enkelt lättare att nå fram till konsumenten, säger Erik Elvingsson Hedén.

Om Apoteksbranschen har upplevts som positivt bland konsumenterna är det betydligt tuffare för spelbranschen. På sista och 286:e plats på listan hamnar Betsson och konkurrenten Unibet hamnar bara två steg över.

– Det är en svår bransch i år. Konsumenterna kopplar det inte till någon form av ansvar och upplever att de gör stor skada för samhället, säger Erik Elvingsson Hedén.

Svenska Spel verkar ha dragit nytta av att de är statliga och svenska och placerar sig betydligt högre på en 97:plats.

Betssons sista plats innebär att Ryanair för första gången på de sju år som undersökningen gjorts inte blir sist. I stället hamnar det omstridda flygbolaget på näst sista plats.

– Konsumenterna kopplar det till att de behandlar resenärer ganska illa och hur de jobbar med sina anställda och då antar man att det är lika illa när det gäller miljöfrågor, säger Erik Elvingsson Hedén.

Läs mer: Marknadsföring vilseledde sparare

I årets undersökning har man också frågat hur mycket konsumenterna är beredda att betala för något som är bättre för miljön, samhället och människorna. Det visade sig att 41 procent av de tillfrågade var beredda att betala 10 procent mer för en lunch under de förutsättningarna. Om priset för lunchen höjdes med 25 procent var 20 procent av de tillfrågade beredda att betala mer.

Enligt Erik Elvingsson Hedén visar andra undersökningar att vid ett ännu högre pris faller betalningsviljan brant.

– Där verkar det gå en tydlig smärtgräns, säger Erik Elvingsson Hedén.

Han tror att anledningen till att betalningsviljan faller därefter är att konsumenten då känner att man på ett djupare och bättre sätt ännu mer vill förstå varför man skall betala mer.

 

Fakta.

Årlig undersökning som visar hur konsumenter bedömer företag agerar när det gäller miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Undersökningen bygger på 11 000 tillfrågade konsumenter.

De 286 största företagen i Sverige ingår i undersökningen.

Liknanden undersökningar görs också för Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Tio i topp

1 Apoteket

2 Saltå Kvarn

3 ICA

4 IKEA

5 Coop

6 Lantmännen

7 Tesla

8 Systembolaget

9 Kung Markatta

10 Volvo

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.