Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-24 04:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/appar-for-barn-lockar-ofta-till-kop/

Ekonomi

Appar för barn lockar ofta till köp

Foto: Claudio Bresciani/TT

En klar majoritet av appar riktade till barn har innehåll som strider mot såväl marknadsföringslagen som god affärssed, anser Sveriges Konsumenter som granskat appar för barn.

Rätta artikel

Enligt granskningen, som omfattar 240 gratisappar i Google Play och App Store, erbjöd 214 köp inuti appen. 145 vände sig till barn så små som fyra år, och de flesta av dem hade köp inuti appen. Köpen är ofta utformade så att de gör upplevelsen bättre eller att man kommer snabbare framåt.

”Upplägget med köp i appar, särskilt riktade till små barn, tycker vi strider mot god affärssed och marknadsföringslagen och ska inte få förekomma. Särskilt då apparna ger sken av att vara kostnadsfria”, säger Maria Wiezell på Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande.

Många appar erbjuder också hemliga köp, så kallade loot-lådor. Drar man vinstlotten kan man avancera rejält i spelet. Enligt Sveriges Konsumenter är det att likna vid otillåten lotteriverksamhet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt