Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Apple från garaget till toppen

Apples affär på 5:e avenyn i New York.
Apples affär på 5:e avenyn i New York. Foto: Alamy

35 år har gått sedan världens första Apple-dator lanserades. Resan har gått från svårfinansierade hemmabyggen till serietillverkade försäljningssuccéer med sommarfärska rekordresultat. Men den har också varit kantad av konflikter och hot om konkurs.

Som så många historier om framgångsrika företag börjar den om Apple i ett garage. Huvudpersonerna Steve Wozniak och Steve Jobs från Silicon Valley beskrivs i enlighet med myten som driftiga genier som 1971, vid 21 respektive 16 års ålder, möts i sitt gemensamma intresse för elektronik och bildar den superduo som med sina bara händer sex år senare ska grunda Apple Computer. I verkligheten var också en Ron Wayne med, men han sålde sina 10 procent efter bara ett par veckor och har skrivits ur framgångssagan.

Under tidigt 70-tal förfinade de båda Steve sina färdigheter och kunskaper genom såväl studier och arbeten som avancerade hobbyprojekt som fick stor uppmärksamhet i den persondatorutvecklande världen. Prototypen för den första Apple-datorn finansierades genom att ragga sponsorer och under den första tiden ordrarna trillade in satt Steve och Steve i föräldrarna Jobs garage och monterade datorerna för hand.

Genombrottet kom med Apple II som Steve Wozniak började utveckla i samband med företagsstarten. I sin jakt på finansiärer för den hade de stött ihop med Intels före detta marknadschef, Mike Markkula, som med stor entusiasm köpte in sig i Apple Computer för en tredjedel av ägarskapet. Markkulas branschkännedom beskrivs som den utslagsgivande skillnaden mellan framgång och fiasko. På rekordsnabba fem år hade företaget tagit sig in på Fortune 500.

Apple II mottogs mycket väl av både experter och allmänhet. Den var bland annat lättare och formmässigt olik sina konkurrenter, hade färgskärm och ljud samt inbyggt tangentbord. Som utbildningsdator var den svårslagen och att Markkula tidigt riktade sig mot skolvärlden betraktas – jämte användarvänligheten – som avgörande för att företaget kunde etablera sig långsiktigt på marknaden.

Ingen klassisk dramaturgi utan konflikter. En tidig motgång var den uteblivna försäljningssuccén av Apple III, 1980, och anställda avskedades och året därpå drabbades Steve Wozniak av tillfällig minnesförlust efter en flygkrasch. Då gav sig också jätten IBM in i konkurrensen om persondatorköparna. Inte heller Steve Jobs projekt med datorn Lisa nådde någon framgång när den släpptes 1983.

Men visionären Steve Jobs hade med Lisa-projektet börjat intressera sig för ett ikonbaserat gränssnitt där användaren inte skulle behöva knacka på tangentbordet eller förstå datorns inre för att kommunicera med den. Det fönsterbaserade operativsystem vi i dag tar för givet var på gång. En annan Apple-medarbetare, Jef Raskin, hade i flera år haft samma idéer och ägnat 80-talets första år till att utveckla Apples nya dator, Macintosh, med mus, ikoner och fönster.

Macintosh följdes av en rad hård- och mjukvaror och andra halvan av 80-talet blev en blomstrande tid för Apple. Steve Jobs, å andra sidan, hade efter internt bråk med styrelsen lämnat företaget 1985. Även 90-talets början var lycklig för företaget, trots prestigeförlusten mot Microsoft i rättighetsstriden om det fönsterbaserade gränssnittet Windows. Men Microsoft var generellt billigare och tog stadigt marknadsandelar från Apple.

Apples ekonomiska situation försämrades lika stadigt och 1997, då Steve Jobs välkomnades tillbaka, var den så dålig att han senare berättat att företaget var bara 90 dagar från konkurs. Jobs skar och omstrukturerade, och året därpå lanserades den formmässigt banbrytande Imac. Kurvan vände uppåt igen och bland annat tack vare efterföljande kommersiella framgångar med produkter som Macbook, Itunes, Ipad, Ipod och Iphone har Apple fjärmat sig rejält från 1997 års läge.

Senaste delårsrapporten slog flera företagsrekord och var den fjortonde i rad att överträffa förväntningarna. Apple blev nyligen det högst värderade företaget på jorden med sina 340 miljarder dollar. Det är inte utan att man tänker på om Ron Wayne någon gång ångrat att han inte väntade en stund med att sälja sina 10 procent i företaget.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.