Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 11:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/arbetsformedlingen-drar-tillbaka-delar-av-kritiserad-kampanj/

Ekonomi

Arbetsförmedlingen drar tillbaka delar av kritiserad kampanj

Affischer från Arbetsförmedlingens kampanj ”Gör plats”. Foto: Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen drar tillbaka delar av kampanjen ”Gör plats” som kritiserats på grund av en bild där den funktionsnedsatta influeraren Natalie Eriksson försetts med en annan influerares ansikte. 

Syftet med kampanjen ”Gör plats” är att göra arbetsgivare mer positivt inställda till att anställa personer med olika typer av funktionsnedsättningar. 

Kampanjen består av bilder på kända människor som ser ut att ha funktionsnedsättningar genom att deras ansikten redigerats in på andra människors kroppar.

En av bilderna visar den välkända influeraren Therése Lindgren sittandes i en rullstol med funktionsnedsättningen cerebral pares. På affischen står det också ”Hade hon blivit en mäktig influencer?”

Bilden med Therése Lindgren har väckt kritik eftersom kroppen som hennes ansikte har redigerats in på tillhör Natalie Eriksson – influerare, modell och journalist – som menar att hon inte fått information om kampanjens budskap. Arbetsförmedlingen har å andra sidan sagt att alla inblandade har informerats om kampanjens budskap och utformning.

”Nej jag har inte 100.000 följare och kan inte leva på mina sociala medier. Men i nio år har jag inspirerat folk via min serie på SVT, artiklar, intervjuer och min blogg”, skrev hon till DN tidigare i veckan.

Även Therése Lindgren är kritisk och skriver på Instagram att ”kampanjen borde aldrig gjorts”.

Nu har Arbetsförmedlingen beslutat att dra tillbaka den delen av kampanjen med bilden på Therese Lindgren och Natalie Eriksson.

– Jag kan bekräfta det, jag vet att man tog beslut om det här i dag och att man har börjat arbetet med att ta ner affischerna, säger Anders Munck, pressekreterare på Arbetsförmedlingen. 

Varför har ni fattat det här beslutet?

– Det är oerhört beklagligt att Therese och Natalie har fått en negativ upplevelse av kampanjen till följd av den här bilden, säger Anders Munck.

– Vi vill ha fokus på den här frågan och stötta gruppen med funktionsnedsättning, för vi ser att arbetslösheten inte har minskat på samma sätt för den gruppen som andra under de senaste tio åren. Och bilden har flyttat fokus från syftet med kampanjen.

Läs mer: Kritik mot Arbetsförmedlingens kampanj ”Gör plats”