Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 16:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/arbetsformedlingen-har-bestamt-kontoren-som-ska-stangas/

Ekonomi

Arbetsförmedlingen har bestämt kontoren som ska stängas

Foto: Marko Säävälä/TT

Arbetsförmedlingen ska stänga 132 kontor landet runt. 

Servicen till arbetssökande ska i stället ske allt mer via nätet.

– Det blir som att betala räkningar, säger generaldirektör Mikael Sjöberg.

Rätta artikel

Det är främst mindre kontor i små eller medelstora städer som stängs i Arbetsförmedlingens stora besparingsprogram, som är en följd av den M+KD-budget som riksdagen antog i december. 4 500 anställda ska bort, meddelade AF i januari.

– Många små kontor har ganska få arbetssökande, påpekar Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsförmedlingen.

Gallringen som nu görs innebär att myndigheten stänger mer än hälften av de 242 kontor som i dag har öppet för allmänheten. Urvalet har till stor del gjorts med tanke på tillgänglighet.

– En princip är att finnas i knutpunkter. Det ska vara enkelt att resa till de kontor vi behåller. Vi har tittat var det finns resecentra eller shoppingstråk där människor är vana att röra sig, säger Sjöberg.

Samtidigt är ambitionen att Arbetsförmedlingen ska finnas i någon form i alla kommuner. Personalen kanske finns på plats ett par dagar i veckan i kommunens lokaler, eller åker ut på bokade besök. Så jobbar AF redan idag i ett 60-tal kommuner.

– I Norrland till exempel, som är så stort, är det inte rimligt att en arbetssökande åker kollektivt i kanske två timmar eller mer för att komma till oss, säger Mikael Sjöberg.

De första kontoren i stängningsvågen kommer att slå igen omkring nyår, tror Sjöberg. Men inget är helt bestämt ännu.

– Vi har lagt fram vår avsikt. Nu pågår förhandlingar med våra anställdas fackliga organisationer. Vi ska också ha en dialog med kommunerna och andra som vi samarbetar med.

På sikt kommer allt mer av Arbetsförmedlingens kontakt med arbetssökande att ske via nätet.

– Vi träffar allt fler av våra kunder i deras hem, via videochatt till exempel, säger Mikael Sjöberg.

– Det blir som att betala räkningar. Väldigt mycket görs inte i banklokalen.

Många arbetssökande vill gärna se att det blir lättare att hålla kontakt med Arbetsförmedlingen på distans.

– När vi tar fram nya digitala tjänster behöver vi nästan inte marknadsföra dem, säger Mikael Sjöberg.

Läs även: Arbetsförmedlingen börjar i fel ände