Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 16:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/arets-julklapp-gynnade-andrahandforsaljningen/

Ekonomi

Årets julklapp gynnade andrahandförsäljningen

Arkivbild.
Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT

I december minskade försäljningen av kläder i såväl butik som på nätet. Samtidigt ökade klädförsäljningen för de stora second hand-affärerna. Att det återvunna plagg valdes till Årets julklapp pekas ut som en förklaring till siffrorna.

Rätta artikel

Det gångna året blev ett riktigt minusår för modehandeln. Försäljningen var negativ under majoriteten av årets månader. I december minskade klädförsäljningen såväl i butik som på nätet med 3,8 procent. 

– Modehandeln har fått konkurrens som statusmarkör, i stället för att visa upp den senaste dunjackan visar vi hellre upp andra föremål, säger Mikael Sandström, branschordförande på Svensk handel stil.

Varje år köper svenskarna 13 kilo kläder och slänger åtta kilo plagg i soptunnan. Men allt fler konsumenter är intresserade av hållbarhet, vilket präglar modebranschen. När Svensk handel  nominerade det återvunna plagget till Årets julklapp speglar det konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ. 

De ideella butikskedjorna Myrorna och Stockholms stadsmission tog emot årets julklapp med glädje. Efter att det stod klart att det återvunna plagget vunnit nomineringen steg båda butikernas försäljning med tio procent i december. Allra bäst sålde kläder. 

– Årets julklapp är en stor orsak till den ökade försäljningen, men det har även blivit okej att köpa återanvända julklappar, förut tyckte man att det var något att skämmas för i större utsträckning, säger Lotta Kökeritz, varumärkes-och kommunikationschef på Myrorna. 

Om den ökade uppmärksamheten bidrar till att trenden håller i sig är dock för tidigt att säga, enligt Jens Hultman, professor inom företagsekonomi, Högskolan Kristianstad.