Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-11 20:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/arn-kunder-har-ratt-att-fa-pengar-tillbaka-vid-installda-resor/

Ekonomi

ARN: Kunder har rätt att få pengar tillbaka vid inställda resor

Foto: Magnus Hallgren

Kunder har rätt att välja mellan ombokning eller pengarna tillbaka om ett flygbolag ställer in en reguljär flygresa till följd av coronapandemin. Men väljer resenären själv att avboka gäller andra regler. 

Det menar Allmänna reklamationsnämnden som på onsdagen kom med ett vägledande beslut om resor som avbokats eller ställts in för att minska smittspridning. 

– Ställer flygbolaget in en resa så är man skyldig att betala tillbaka hela biljettpriset, säger Marcus Isgren, chef för ARN till DN. 

Om ett flygbolag ställer in en resa har resenären rätt till ombokning eller återbetalning av hela inköpspriset. Det menar Allmänna Reklamationsnämnden som på onsdagen kom med ett vägledande beslut kring resor som ställs in på grund av coronapandemin. 

Det är flygbolaget som ansvarar för att betala tillbaka pengarna, även om biljetten köpts via en resebyrå. Pengarna ska betalas tillbaka i kontanter. Enligt nämnden är det inte tillåtet att återbetalningen görs i vouchers – om inte konsumenten godtar detta. 

– Många företag har sagt att de inte har råd att betala och vill betala med vouchers i stället. De har menat att det råder så speciella omständigheter. Men där är lagstiftningen på EU-nivå tydlig. Det finns inga sådana undantag. Ställer flygbolaget in en resa så är man skyldig att betala tillbaka hela biljettpriset, säger Marcus Isgren, chef för Allmänna Reklamationsnämnden till DN. 

Om en konsument däremot själv avbokat en reguljär flygresa så har den inte alltid rätt till återbetalning – såvida inte biljetten är återbetalningsbar. Marcus Isgren menar att det är kunden som tagit en risk i och med att man köpt en icke-återbetalningsbar biljett. 

– Då gjorde vi bedömningen att det inte är ett oskäligt villkor när det inte är flygbolagets fel att resan inte blir av. 

UD avråder i nuläget från icke-nödvändiga resor utanför Sverige. Men detta gör inte att flygbolag bör betala tillbaka pengar för reguljära flygresor. 

– Då spelar det ingen roll om flyget ändå går. Men om flyget ställs in så hamnar man i situationen att det är en inställd flygning, säger Marcus Isgren. 

Däremot om en resenär bokat en paketresa så har den rätt att få tillbaka hela kostnaden vid egen avbokning, om det finns ”stor risk för människors hälsa på ett resmål” skriver nämnden. Då gäller paketreselagen – men konsumenten måste kunna bevisa att en sådan risk finns.

– Om du kan bevisa att det finns en allvarlighet i smittspridningen så har du rätt att avboka en paketresa och få pengarna tillbaka. Det gäller även om inte UD har avrått från resor i det läget, säger Marcus Isgren. 

Om arrangören däremot ställer in en paketresa har resenären rätt att få tillbaka alla kostnader för resan. 

Marcus Isgren säger att Allmänna Reklamationsnämnden på kort tid har fått in runt 3.000 ärenden som gäller resor. De tittar på alla, men ytterligare ärenden kommer att bedömas utifrån de vägledande uttalanden som presenterades på onsdagen. De utgick från fem ärenden som rör resor som avbokats eller ställts in under coronakrisen. 

Men dagens besked skapar oro i resebranschen. 

– Det är ytterligare lök på laxen i en redan pågående kris. Det här beslutet underlättar inte på långa vägar för branschen, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen till TT. 

Han säger till TT att beslutet särskilt kan skapa problem för bolag som anordnar paketresor. 

– Vi vet inte hur länge situationen vi har nu kommer att fortsätta. Resebolagen har ingen pågående verksamhet och dessutom krav på återbetalning. Samtidigt får de som arrangerar paketresor inte alltid tillbaka pengar från de flygbolag som ställer in flygen eller från de hotell som stängt..

Konsumentverket har tidigare kommit med vägledande slutsatser om att den som köpt en resa har rätt att få pengarna tillbaka. 

ARN har tidigare kommit med beslut om att arrangörer av till exempel konserter och idrottsevenemang ska betala tillbaka avgiften för evenemang som ställs in. Det eftersom den som inte får en avtalad prestation inte är skyldig att betala för den, enligt nämnden. 

Ämnen i artikeln

Flygtrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt