Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-19 09:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/atal-efter-dodsolycka-med-sjalvkorande-bil/

Ekonomi

Åtal efter dödsolycka med självkörande bil

Bilen var i självkörande läge när den körde på en kvinna som ledde sin cykel över gatan här i staden Tempe, i mars 2018.
Bilen var i självkörande läge när den körde på en kvinna som ledde sin cykel över gatan här i staden Tempe, i mars 2018. Foto: Chris Carlson/AP

Den person som hade sin Uberbil i självkörande läge under en olycka med dödlig utgång i Arizona 2018 åtalas nu för vållande till annans död.

TT Text

Bilen av modellen Volvo XC90 var i självkörande läge när den körde på en kvinna som ledde sin cykel över en gata i staden Tempe för drygt två år sedan.

Enligt polisrapporterna efter olyckan var föraren distraherad av sin mobiltelefon, där hen uppges ha tittat på tv när olyckan inträffade. Enligt polisen var olyckan ”helt och hållet möjlig att undvika”.

– När en förare sätter sig bakom ratten har den själv ett ansvar för att kontrollera och framföra sitt fordon, säger åklagaren Allister Adel, som beslutat om åtalet för vållande till annans död (negligent homicide).

USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NTSB slog förra året fast att den troliga orsaken till olyckan var förarens ouppmärksamhet och att det var hens ansvar att agera i situationen. NTSB säger dock även att ett antal beslut från Ubers sida när det gäller mjukvaran i datorsystemet bidrog, bland annat att ett automatiskt bromssystem avaktiverats och att en nödinbromsning skulle styras av föraren.

Men åklagarna sade då att Uber inte var ansvarigt för olyckan och att företaget inte skulle åtalas.

Uberbilen av modellen Volvo XC90 var i självkörande läge med chauffören sittande i förarsätet när olyckan inträffade. Den 49-åriga kvinnan korsade vägen vid sidan om ett övergångsställe och blev påkörd, enligt polisen. Hon fördes till sjukhus där hon senare avled. Uber gjorde redan 2018 upp i en förlikning med familjen till kvinnan.

Det var det första kända dödsfallet där en självkörande bil kört på en fotgängare.

Läs mer: Dödsolyckan med Ubers självkörande bil hade kunnat undvikas

Läs mer: Uber avbryter projekt med självkörande bilar efter olycka

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt