Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Åtta nya Kinamiljarder till Saab

En scen som uppenbarligen kinesiska bolagen Youngman och Pang Da vill se på nytt; en Saab 9-5 på väg ut från fabriken i Trollhättan.
En scen som uppenbarligen kinesiska bolagen Youngman och Pang Da vill se på nytt; en Saab 9-5 på väg ut från fabriken i Trollhättan. Foto: Björn Larsson Rosvall
Saab Automobiles kinesiska samarbetspartner Youngman är beredd att tillsammans med Pang Da satsa över åtta miljarder kronor i Saab.

– Vi klarar av att investera åtta miljarder kronor för att utveckla Saab sedan vi gått in som delägare i företaget. Men det sker förstås inte på en gång utan steg för steg, säger Rachel Pang, vd i Youngman Personbilar till Dagens Industri.

Det finns mellan parterna ett bindande avtal, offentliggjort den 4 juli. En affär enligt det avtalets villkor skulle ge de båda kinesiska företagen 54 procent i Saab.

Men ytterligare investeringar förutsätter naturligtvis att den kinesiska regeringen – och dess superdepartement NDRC – säger ja till affären mellan Saab och Youngman/Pang Da.

Men Rachel Pang verkar trygg i sin förhoppning.

– Jag känner ett grundläggande stöd hos NDRC för vår investering i Saab Automobile, säger hon till DI.

Förutom två fackförbund har nu även ett företag begärt Saab i konkurs.

Samtidigt hoppas Saab Automobile på att hovrätten ska pröva och godkänna ytterligare en rekonstruktion. Handlingarna har landat och behandlas med förtur.

Kan Saab få hovrätten att tro på de nya uppgifterna från Kina ökar företagets möjligheter till rekonstruktion.

Men blir det ett nej även i hovrätten så går Saab mot konkurs. Konkursförhandling är utsatt till den 26 september.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.