Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Avtal klart mellan Stim och Youtube

Avtalet mellan Youtube och Stim är klart. Den svenska organisationen beskriver det som en milstolpe. Det är en helt ny möjlighet för medlemmarna att tjäna pengar på världens största underhållningssajt.

Efter nära fem år av förhandlingar är avtalet i hamn. Om Stims förhoppningar slår in kan det ge stora intäkter för en rad svenska artister. Det bygger på en vinstdelningsmodell utifrån Youtubes reklamintäkter.

Ju fler visningar en video med tillhörande reklamklipp får desto större pengar till de Stimanslutna upphovsmännen och musikförlagen. Intäkterna från reklamen på Youtube utgår för både musikvideor, promotionsvideor, konsertvideor, tv-klipp med musik, direktsändningar samt klipp som laddats upp av användarna. Avtalet omfattar dessutom alla visningar inom hela Europa.

– Vi är otroligt glada för detta. Det här är en milstolpe för våra rättighetshavare. Det finns ett viktigt symbolvärde i att företag som tjänar pengar på kreativt innehåll också ska ersätta dem som skapar innehållet, säger Karin Jihde, kommunikationschef på Stim, när DN möter henne och organisationens internationella chef Scott Farrant, som deltagit i förhandlingarna.

Avtalet innehåller ett gängse NDA-åtagande, non-disclosure agreement, vilket innebär att ersättningsnivåerna är strikt konfidentiella.

Hur lönsamt blir detta i slutänden för en populär svensk låtskrivare?

– Vår förhoppning är att här kommer att generera ett stort värde för våra musikskapare. Jag hoppas att det blir en av de primära inkomstkällorna, svarar Scott Farrant.

– På en mogen marknad som den amerikanska genererar Youtube i dag reklamintäkter som är en av de huvudsakliga inkomstkällorna för många låtskrivare. Vi hoppas att vi får en sådan utveckling här också. Det här avtalet är en mycket bra modell för spridningen av audiovisuellt innehåll på internet – och det är en marknad där det ju pågår en revolution i dag.

Merparten av Stims 71.000 upphovsmän är svenskar, men organisationen har anslutna musikskapare i totalt åttio länder. Från välkända låtskrivare och musiker som Max Martin, Avicii, Lykke Li, Håkan Hellström, Shellback, Robyn och Veronica Maggio till amatörer som skriver egna låtar utan drömmar om skivkontrakt. Sverige – med dess framgångsrika musikexport, höga medelinkomster och internetanvändning – är en värdefull marknad för reklamköpare vilket stärkt Stims position i omvärlden.

Juristen Gudrun Schweppe, Berlinbaserad chef för Youtubes förlagsavtal i Europa, Mellanöstern och Afrika, är ”extremt nöjd” med avtalet hon varit med och slutit.

– Om Youtube inte har licenser med upphovsrättsorganisationerna och musikförlagen så kan vi inte kapitalisera musikinnehåll – vilket förstås har varit en nackdel för en enorm marknad som Sverige, säger hon och tillägger att de svenska skivbolagen också varit mycket angelägna att finna en avtalslösning.

– De har ju kunnat se hur mycket deras systerbolag tjänat på sina avtal.

Youtube använder i dag huvudsakligen så kallad TrueView-annonser som kan klickas bort efter 5 sekunder. Annonsörerna betalar bara för de reklaminslag som ses i sin helhet.

Enligt Schweppe betalar Youtube i dag årligen ut ”åtskilliga hundra miljoner dollar” till rättighetsinnehavare runt om i världen. Precisare än så vill hon inte vara.

– Men ett stort antal kreatörer kan i dag leva gott uteslutande på intäkterna från sina Youtubekanaler. Har man en betydande talang så går det.

Den svenska marknaden är dessutom den största i Skandinavien, betonar hon.

– Ni har så många stora stjärnor från Abba, Ace of Base till Swedish House Mafia, Robyn, Lykke Li ... en massa artister som är väldigt populära utanför Sverige. Eftersom avtalet med Stim gäller hela Europa så kan vi nu kapitalisera deras musik överallt, vilket är fantastiskt för alla inblandade.

Youtube har i dag avtal i bland annat England, Irland, Frankrike, Spanien och Italien, dock inte i Tyskland där frågan blivit rättssak.

– Just nu förhandlar vi med de övriga nordiska länderna, jag är rätt säker på att vi upprättar avtal med dem också mycket snart, säger Gudrun Schweppe på Youtube.

Youtube

• Youtube är ett dotterbolag till Google och startades vintern 2005. I dag används nätsajten av över 1 miljard unika besökare varje månad.
• Sex miljarder timmar videoklipp ses varje månad, vilket motsvarar nästan en timme per människa i världen och en ökning med 50 procent sedan 2012. Företaget uppger vidare att det laddas upp 100 timmar av nya videor varje minut.
• Enligt Youtube tjänar i dag över en miljon människor i drygt trettio länder pengar på videor som de lagt upp på sajten. Tusentals av kanalerna genererar sexsiffriga dollarbelopp.
• Youtube finns i dag i 56 länder, 70 procent av tittandet sker utanför USA. 25 procent av tittandet sker på mobiltelefoner.
• Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, bildades 1923 och är en upphovsrättslig intresseorganisation för musikskaparna och deras musikförlag. För deras räkning förvaltar och upplåter Stim rättigheter till musik och text. Stim är en ekonomisk förening och ägs av sina 71.000 medlemmar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.