Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 09:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/axfood-hojer-utdelningen-1/

Ekonomi

Willys och Hemköp lyfter Axfood

Foto: Pontus Lundahl/TT

Matbutikskoncernen Axfood ökar vinsten i det fjärde kvartalet förra året, och höjer nu utdelningen.

En stark tillväxt och fler nya kunder till butikerna förklarar det förbättrade resultatet.

TT Text

Axfood, med butikskedjor som Willys och Hemköp i portföljen, redovisar ett rörelseresultat för fjolårets fjärde kvartal på 487 miljoner kronor för fjolårets fjärde kvartal, ett vinstlyft på 14,6 procent jämfört med året innan.

Utdelningen höjs också från 7 kronor ett år tidigare till 7,25 kronor.

– Vi avslutar det fjärde kvartalet på ett bra sätt, som stänger ett framgångsrikt helår. Framför allt har vi en tillväxt i våra kedjor som är över 6 procent. Jämför man den med hela marknaden är vår tillväxt betydligt bättre och vi tar tydliga marknadsandelar, säger vd:n Klas Balkow.

Fjolåret gick bra inom såväl lågpriskedjan Willys som Hemköps butiker.

– Vi har haft en väldigt fin utveckling för Willys under det senaste året och vi har stärkt vår kundbas med flera nya kunder som hittar in. Hemköp har också visat en stark tillväxt, vilket har drivits av att vi har fått flera handlare anslutna till kedjan.

Enligt rapporten ökade Axfoods e-handel mer än marknaden, och växte med 30 procent för helåret. Tillväxten i e-handeln för branschen i stort var 21 procent, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels index.

– Här är vi i en fas där vi investerar för framtiden, både när det gäller det digitala kundmötet och logistikinvesteringar där vi just nu jobbar med gemensamma e-handelsplocklager. Dessa investeringar kostar, och det syns också i vårt resultat, säger Klas Balkow.

Axfood räknar med att investera upp till 1 miljard kronor under 2020. Under året öppnas också 5-10 nya butiker.

Ämnen i artikeln

Hemköp
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt