Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/bank-skickade-mejl-om-kreditupplysning-till-fel-kunder/

Ekonomi

Santander bank skickade mejl om kreditupplysning till fel kunder

Följande mejl skickades av misstag ut till kunder hos banken Santander Consuming. Foto: Santander consumer bank

Santander Consumer Bank har skickat ut ett mejl om kreditupplysning till flera av sina kunder av misstag. Mejlet var egentligen tänkt till några nya bilkunder. 

”Ibland går det väldigt fel – förlåt till er alla som fått ett felaktigt mejl från oss, skriver banken i ett pressmeddelande. 

Rätta artikel

Ett flertal kunder har under fredagen fått ett mejl från Santander Consumer Bank Sverige där det står att en kreditupplysning gjorts efter att deras kredit har använts för ett köp på bilföretaget Nissan. 

I ett pressmeddelande och på sin Facebooksida förtydligar banken att det hela har skett av misstag. 

”Ibland går det väldigt fel – förlåt till er alla som fått ett felaktigt mejl från oss där vi skriver att du just gjort ett köp hos Nissan. Vi ber så mycket om ursäkt och du behöver bara slänga mejlet som var menat till några få nya bilkunder! På grund av högt tryck är det svårt att komma fram på telefon och logga in på internetbanken samt bankappen”, skriver banken.

Santander har över en halv miljon kunder i Sverige. Det är ännu inte känt hur många kunder som har mottagit mejlet. 

Santander Consumer Bank tillhör den globala koncernen Banco Santander som har 144 miljoner kunder och över 200.000 anställda i 45 länder. 

Foto: Jaap Arriens/Sipa