Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Bara två personlighetstester certifierade för den svenska marknaden

Foto: Alexander Mahmoud

Marknaden för personlighetstester har exploderat – men bara två tester är i dag certifierade för den svenska arbetsmarknaden.

Testföretag hänvisar till dyra avgifter och långa väntetider hos granskningsföretaget Det norske veritas.

Arbetsgivare känner sig vilseledda.

Om personlighetstester ska användas i rekryteringsprocessen måste testet vara granskat eller godkänt av oberoende experter, står det ofta i myndigheternas riktlinjer kring rekrytering. Fram tills för två år sedan sköttes granskningen av experter knutna till Stiftelsen för tillämpad psykologi, STP. Men brist på tid och resurser gjorde att stiftelsen lämnade över uppdraget till företaget Det norske veritas som numera granskar och certifierar personlighetstester för den svenska arbetsmarknaden.

Läs även: Myndigheter köper oseriösa personlighetstest för miljoner

– Vi var på gränsen till det ideella när vi till slut tog beslutet att överlåta uppdraget till Det norske veritas. De känner den nordiska marknaden väl och vi ansåg att granskningarna skulle få högre kvalitet om de tog över, säger Eva Bergvall på STP.

Hittills har Det norske veritas certifierat 16 tester, men bara två är godkända för den svenska arbetsmarknaden. Många tester som används på statliga myndigheterna inte uppfyller alltså inte de krav de själva ställt i sina riktlinjer.

Men det är inte alltid myndigheten känner till det. Majoriteten av testerna utförs av privata rekryteringsfirmor som anlitats av myndigheterna.

Ulf Lindqvist, kommunikationschef på Sjätte AP-fonden, blev förvånad när han fick reda på att personlighetstestet ”Master Person Analysis”, MPA, inte fanns med på listan över certifierade tester för den svenska arbetsmarknaden. Han kontaktade då myndighetens rekryteringsföretag som förklarade att testet stod på väntelista för att granskas och godkännas.

– Jag blir väldigt upprörd. Som betalande kund måste man ha tillgång till riktig information om testernas status. Man ska inte själv behöva ringa runt till leverantörer, psykolog och granskningsföretaget för att ta reda på det. Vi måste vara extremt försiktiga inför nästa rekrytering och kräva dokumentation av rekryteringsfirman och deras leverantör för att själva bilda oss uppfattning om vad som är rimligt, säger han.

Inom testbranschen råder delade meningar om huruvida Det norske veritas är bäst lämpade att ta hand om certifieringen. Personlighetstesterna måste granskas vart tredje år, oavsett om något ändrats eller inte, och varje granskning kostar cirka 250 000 kronor.

– Vi behöver ett oberoende granskningsorgan, inte ett vinstdrivande företag som tar orimligt höga priser för att certifiera personlighetstest. Det är företag som agerar på myndighetsvis och jag undrar varför just de ska diktera villkoren för hur ett test ska se ut. Precis som alla andra seriösa testföretag följer vi europeiska riktlinjer, säger Jens Aggerborg, vd på Master som säjer testet ”MPA” som används av flera myndigheter.

Master står i kö hos Det norske veritas för att få sitt personlighetstest godkänt. Än så länge har de bara fått en tid för möte med företaget, i mars.

– Det är ju bra business för dem om de lyckas. Men det här systemet stoppar upp hela utvecklingen av personlighetstesterna, så här lång kötid är inte rimligt, säger Jens Aggerborg.

Daniel Mannheimer, Sverigechef på Cubiks i Sverige, instämmer i kritiken. Företagets personlighetstest Papi 3 används av bland annat Sida och Skolinspektionen, men är inte certifierat av DNV för den svenska arbetsmarknaden.

– Det är konstigt att Det norske veritas har monopol på granskningsverksamheten. De sätter upp krav och regler som det inte finns fog för och tar stora summor pengar för att granska test som redan är godkända i andra länder. I slutändan landar dessa kostnader hos dem som använder och köper testerna, säger han.

Men ni är ett stort företag, ni har väl råd att betala vad det kostar att bli granskad?

– Ja, det har vi absolut. Men den viktiga frågan är varför vi ska låta ett privat bolag ha monopol på att utföra granskningar som leder till att driva upp kostnaderna för tester. Det är som låta ett privat vinstdrivande bolag ta över pressombudsmannens arbete för att granska tidningar. Det borde finnas alternativ.

Per Wiggo Richardsen, vice vd och kommunikatör på Det norske veritas, vänder sig mot testföretagens kritik. Han menar att certifieringen är högst frivillig och att det kostar en hel del pengar beror på att granskningen är noggrann och seriös.

– Det här är ingen ”quick fix”. En snabb process tar cirka tre månader från start till mål och ställer höga krav på dokumentation och forskning. Resultatet ställs sedan mot ramverket hos European Federation of Psychologists Association, EFPA, säger han.

Testföretag uppger att det är lång kö för att få sitt test certifierat, vilket stoppar upp utvecklingen av personlighetstester.

– Det stämmer helt enkelt inte. Vi har möjlighet och kapacitet att granska ta emot alla ansökningar och hantera dem skyndsamt, säger han.

Lennart Sjöberg, professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm, som forskat länge på personlighetstester och certifierat sitt egenutvecklade test UPP, håller med om att det är dyrt att bli certifierad, men anser att det är nödvändigt.

– Om inte det görs är kunderna helt i händerna på testföretagen. De lovar gärna guld och gröna skogar i sin marknadsföring, men saknar ofta forskning som stöder dessa påståenden. En oberoende granskning är enda sättet i dag att få en verifiering av vetenskapen bakom testet, säger han.

Tipsa reportrarna

Har du erfarenhet av oseriösa personlighetstester? Eller har du blivit bortvald på grund av resultatet av ett personlighetstest? Hör av dig till DN:s granskande reportrar josefin.skold@dn.se eller amina.manzoor@dn.se

Vad är ett personlighetstest

Ett personlighetstest är ett psykologiskt test som består av en uppsättning frågor för att mäta grundläggande personlighetsdrag. I rekryteringssammanhang används testerna för att utifrån personligheten förutsäga hur individer sannolikt kommer att bete sig och prestera i den aktuella rollen.

Många av testerna som används i Sverige är baserade på den så kallade "femfaktormodellen" eller "big five-teorin". Det innebär att en människas personlighet kan beskrivas utifrån fem olika dimensioner. I de testerna mäts öppenhet, samvetsgrannhet, utåtriktning, vänlighet och emotionell stabilitet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.