Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Bättre mobilsurf på tågen dröjer

Det kommer att dröja ytterligare ett år innan den mobila bredbandsutbyggnaden längs Sveriges järnvägar får slås på, enligt ett förslag från Post- och telestyrelsen, PTS. Annars skulle hela den svenska järnvägstrafiken äventyras.

DN avslöjade i december förra året en infekterad strid mellan mobiloperatörerna och Trafikverket. Mobiloperatörernas har byggt nya 4G-nät längs järnvägarna för flera hundra miljoner kronor. Nu skulle de kanske inte få slås på i utsatt tid den 1 juli i år. Anledningen var att mobiltrafiken skulle kunna störa Trafikverkets eget kommunikationssystem med tågen kallat GSM-R.

Enligt en överenskommelse mellan parterna från 2011 skulle Trafikverket och tågföretagen ha sett till att bygga in skydd mot störningar i sitt nät till den 1 juli. Men det tycktes osannolikt att detta skulle hinnas med.

De utbyggda näten längs järnvägarna skulle både ge bättre mobiltäckning ombord på tågen och för dem som bor och arbetar i närheten av spåren. Inte minst längs pendeltågsstråken i storstäderna.

Trafikförvaltningen i Stockholms län skrev ett brev till PTS och krävde att starten av de nya mobilnäten måste skjutas upp. Annars skulle det leda till kraftiga störningar för pendeltågstrafiken i Stockholm.

Men någon lösning tycktes inte finnas inom räckhåll. Tågresenärerna skulle drabbas oavsett vad som skulle ske – antingen av fördröjd mobiltäckning ombord eller av kraftiga störningar i tågtrafiken.

Efter DN:s avslöjande sammankallade Trafikverket ett krismöte med alla inblandade parter med förhoppning om att lösa frågan. Men det gick trögt.

Den 20 mars beslutade Trafikverket att inga tåg utan störningsskydd skulle få köras efter den 30 juni i år av säkerhetsskäl. Eftersom tågbolagen meddelat att man inte skulle hinna installera dess skydd skulle det innebära att all tågtrafik bli stående i hela landet från och med detta datum – i fall de nya mobilnäten skulle slås på. Och det hade mobilföretagen all rätt att göra enligt överenskommelsen från 2011.

Nu sätter alltså PTS ned foten och föreslår att mobiloperatörerna väntar ytterligare ett år med att slå på sina nya mobilnät med full styrka. Först den 1 juli 2016 skulle det ske enligt PTS.

– Det är två viktiga samhällsintressen som måste balanseras – bättre täckning och fungerande och säker tågtrafik. Den slutsats jag har dragit av vårens dialog är att den lösning som nu återstår är att besluta om ytterligare ett år av begränsningar för mobiloperatörerna, säger PTS generaldirektör Göran Marby i en kommentar.

Både Tele 2 och Telenor har i tidigare DN-artiklar varit mycket kritiska till myndigheternas hantering av den här frågan och att inte Trafikverket och tågoperatörerna börjat montera störningsfilter i tid. Tele 2 Sveriges vd Thomas Ekman är påtagligt irriterad över att det nu dröjer ytterligare ett år innan den förbättrade täckningen längs järnvägarna kan bli verklighet.

– Det är 1,7 miljoner kunder som påverkas av detta och det är naturligtvis uselt. Vi har väntat i fyra år och nu får vi vänta ytterligare ett år. Utrustningen är redo att slås på, säger han.

Thomas Ekman har dock förståelse till att PTS tvingas agera eftersom situationen inte lösts i tid.

– PTS försöker på ett balanserat sätt lösa näringsdepartementets tragiskt valhänta hantering av den här frågan, säger han.

Tågbolagen å sin sida har varit mycket kritiska till att de måste bekosta installationen av störningsfilter för flera hundra miljoner kronor på tågen och menar att de därmed är med och finansierar utbyggnaden av mobilnäten.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.