Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Bättre mobilsurf på tågen skjuts upp

Foto: Fredrik Sandberg

Den första juli skulle bredbandsnäten längs järnvägarna förbättras kraftigt. Men näten kommer inte att slås på.

Post- och telestyrelsen beslutat att skjuta upp starten av bredbandsnäten ett år och trafikverket har hotat med att stoppa all tågtrafik om de färdigbyggda näten slås på.

I december förra året avslöjade DN en infekterad strid mellan mobiloperatörerna och Trafikverket. Mobiloperatörerna hade byggt ut sina bredbandsnät längs järnvägarna för flera hundra miljoner kronor. Men Trafikverket motsatte sig att de nya näten skulle slås på. De skulle nämligen kunna störa Trafikverkets eget kommunikationssystem med tågen.

Även Trafikförvaltningen i Stockholms län krävde att starten för de nya mobilnäten skulle skjutas upp. Annars skulle det leda till kraftiga störningar för pendeltågstrafiken i Stockholm, skrev förvaltningen i ett brev till Post- och telestyrelsen, PTS.

Men enligt en överenskommelse från 2011 mellan Trafikverket och mobilföretagen skulle bredbandsnäten få kopplas på med full styrka den 1 juli i år.

Efter DN:s avslöjande kallade Trafikverket alla inblandade parter till ett krismöte. Men någon lösning tycktes inte finnas inom räckhåll. Tågresenärerna skulle drabbas oavsett vad som skulle ske – antingen av fördröjd mobiltäckning ombord eller av kraftiga störningar i tågtrafiken. I mars meddelade Trafikverket att man inte kommer att tillåta tågtrafik i Sverige om de nya mobilnäten slås på nu i sommar.

På måndagen beslutade PTS att skjuta upp starten av bredbandsnäten med ett år fram till den 1 juli 2016.

– Flera samhällintressen måste balanseras och då ser vi den här förlängda begränsningen för mobiloperatörerna som en viktig pusselbit, säger Jonas Wessel, chef för PTS spektrumavdelning.

Det innebär att tågresenärerna får vänta ytterligare ett år på bättre surfmöjligheter ombord på tågen.

Både Tele 2 och Telenor har i tidigare DN-artiklar varit mycket kritiska till myndigheternas hantering av frågan men kommer att respektera PTS beslut.

– Det som är lite synd är att ingen förutom vi i mobilföretagen stått upp för de 1,7 miljoner mobilkunder som nu drabbas. Och det helt i onödan. Alla visste redan 2011 att lösningen har handlat om att tågbolagen måste installera störningsfilter i sina tåg, säger Telenors nätchef Stefan Jäverbring.

På Tele2 konstaterar man att kunderna redan väntat i fyra år på att få bättre surfmöjligheter längs spåren.

– Vi är fortsatt kritiska mot att den bättre täckning för mobilsurf som våra kunder efterfrågar på tåg och längs med svenska järnvägar nu dröjer ytterligare, men till skillnad från innan vi slog larm om detta så finns nu en bra dialog mellan näringsdepartementet, myndigheterna och tågoperatörerna, så vi är hoppfulla om en bra lösning på situationen, säger Tele2:s chefsjurist Stefan Backman.

Tågbolagen har nu ett år på sig för att installera störningsfilter ombord på sina cirka 3 000 tåg.

– Vi välkomnar beslutet. Nu har vi fått en rimlig tidplan och tågtrafiken kan rulla som planerat. Vi ska självklart göra allt för att genomföra detta i tid, säger Björn Westerberg, vd för branschorganisationen Tågoperatörerna, som representerar cirka 1 700 tåg.

Fakta.Bredband kontra järnväg

  • Konflikten handlar om två samhällsintressen som kommit på kollisionskurs: bredband och tågtrafik.
  • Frekvenserna i de nya bredbandsnäten längs järnvägarna har frekvenser som ligger nära Trafikverkets kommunikationsnät med tågen, kallat GSM-R.
  • Detta har varit känt länge och 2011 nåddes en överenskommelse mellan mobilföretagen och Trafikverket om att både Trafikverkets egen och tågens kommunikationsutrustning skulle byggas om för att inte störas av de nya mobilnäten.
  • Detta skulle vara klart till den 1 juli 2015 och då skulle de nya bredbandsnäten längs järnvägarna få slås på.
  • Men som DN kunde avslöja i december skulle inte tågoperatörernas arbete vara klart tills dess. I själva verket hade tågbolagen då knappt börjat installera de störningsfilter som krävs. Och de har inte heller haft rätt att göra det fram tills nyligen på grund av EU-regleringar.
  • De nya bredbandsnäten längs järnvägarna rör cirka 1,7 miljoner mobilkunder och skulle ge bättre täckning både ombord på tågen och för dem som bor och arbetar längs järnvägarna. Detta gäller inte minst storstädernas förorter och pendeltågstrafiken där.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.