Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-18 11:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/blandade-reaktioner-pa-hojda-branslepriser/

EKONOMI

Blandade reaktioner på höjda bränslepriser

Viveka Skytte minns när det kostade en tia att tanka fullt.
Viveka Skytte minns när det kostade en tia att tanka fullt. Foto: Jonas Lindkvist

Priserna på drivmedel är de högsta någonsin. På bensinmacken i Haninge går åsikterna isär – är det förfärligt eller är det bra, för klimatets skull?

I dag kostar en liter bensin nästan 18 kronor och en liter diesel nästan 20. Det är dyrt, dyrast någonsin faktiskt. Lennart Eriksson som tankar sin bil får betala över femhundra kronor den här gången.

– Man vet inte vart det ska ta vägen det här. Det går bara upp och upp och upp hela tiden.

Bild 1 av 2 Lennart Eriksson tycker att priset på bränslepriset är för högt.
Foto: Jonas Lindkvist
Bild 2 av 2 Han bor i Lisma och kör till sin läkare i Stockholm, det blir dyrt för honom varje månad.
Foto: Jonas Lindkvist

Lennart Eriksson är sjukpensionär. På frågan om de höga priserna påverkar hans ekonomi svarar han ja:

– Jag får bara ut 6 500 kronor i månaden i pension. Och jag tankar fyra eller fem gånger minst varje månad. Det rullar ju på hela tiden.

Han berättar att han använder bilen för att ta sig från Lisma där han bor in till Stockholm för att träffa sin läkare. Att ta bussen är inget alternativ menar han, då förbindelserna är för dåliga.

– Det är förfärligt allting, säger han.

Men Tina Wallström Bernhav som bor i Farsta tycker att det finns två sidor av de dyra bränslepriserna.

– Jag tänker på naturen och allt sådant. Så på ett sätt tycker jag att det ska vara dyrt, säger hon.

Men hon tillägger att hon tycker att det är en annan sak för de som kör mycket, och på platser där avstånden är långa.

– Jag kan förstå de som bor i Lappland där jag kommer ifrån, att de reagerar när de har barn de ska skjutsa till olika ställen. Speciellt eftersom corona fortfarande finns kvar också.

Tina Wallström Bernhav tycker att det finns två sidor av frågan om bränslepriser, dels miljön, dels de som behöver köra långt för att de saknar alternativ.
Tina Wallström Bernhav tycker att det finns två sidor av frågan om bränslepriser, dels miljön, dels de som behöver köra långt för att de saknar alternativ. Foto: Jonas Lindkvist

Tina Wallström Bernhav kör en liten bil. För henne var det viktigt att hitta en bil som inte drar så mycket och som är säker. Men i framtiden kan det bli en elbil.

– Vi får elstolpar dit vi bor nu, och min man brukar skämtsamt säga att nästa gång vi köper en bil så köper vi ingen bil. Men ja, ska vi köpa bil så är det elbil som gäller.

Någon som märker av de höga priserna är Maria Frostne som kör bil i sitt arbete som godman och förvaltare.

– Ibland bor huvudmannen långt bort, så då måste man åka dit. Men eftersom vi är fyra i familjen som delar på bilen så funkar det. Men det blir ändå dyrt. Sist jag tankade var det nästan tusen kronor.

Maria och Joakim Frostne. Maria kör i sitt arbete och märker av de höga priserna.
Maria och Joakim Frostne. Maria kör i sitt arbete och märker av de höga priserna. Foto: Jonas Lindkvist

Hennes son Joakim Frostne fortsätter:

– Allt blir ju dyrare, varor och allt. Samtidigt förstår man ju att det är för miljön och omställningen. Vi ska ju ha elbilar och så.

På bensinstationen tittar Viveka Skytte på mätaren när hon har tankat klart. 664 kronor.

– Jag tänker bara: vad dyrt det är! Och så tänker jag på förr i tiden när man tankade för en tia, säger hon.

I dag är hon pensionär men när hon jobbade pendlade hon till Nynäshamn från Vendelsö där hon bor.

– Tur att jag har slutat jobba.

Nu använder hon bilen mycket mer sällan. Framför allt hälsar hon på sin mamma i Ösmo, dit kör hon två gånger i veckan, och stannar på vägen för att handla. När hon räknar på det blir det ungefär 1 600 kronor i månaden för bränsle för de resorna.

– Det är mycket, då tycker jag det är dyrt. För jag måste ta bilen dit.

Hon och hennes man har bestämt sig för att börja ta bussen när de ska till Stockholm. Det beror framför allt på att det är krångligt att parkera i stan, men de dyra priserna på drivmedel och parkering nämner hon också som faktorer om påverkat beslutet.

Elbil har hon dock inte funderat på.

– Jag älskar min bil, jag vill inte byta.

Ämnen i artikeln

Bensinpriset
Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt