Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-17 02:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/bluffanklagade-mobilforetaget-vi-har-vuxit-for-fort/

Ekonomi

Bluffanklagade mobilföretaget: ”Vi har vuxit för fort”

Foto: Erik Nylander/TT

Det bluffanklagade företaget Mobile Groups vd Anders Andréasson förklarar i en intervju med DN kritiken med bolagets alltför snabba tillväxt, men hävdar att det nu ”är säkert att handla med oss”. 

Samtidigt förbjuder Telia företaget att sälja nya mobilabonnemang i deras nät.

Dagens Nyheter skrev häromdagen om den massiva kritiken mot Göteborgsbaserade Mobile Group. Företaget säljer bland annat mobiltelefoner och surfplattor men är också en så kallad virtuell mobiloperatör som under namnet Telanova utnyttjar Telias nät.

Branschorganisationen Telekområdgivarna varnar för företaget, som man anser använder djupt oseriösa metoder. Man har kontaktats av en lång rad konsumenter som bland annat anser sig lurade på tiotusentals kronor för varor som skulle vara gratis.

Konsumentverket har fått 90 formella anmälningar om bolaget och har inlett ett tillsynsärende. Mobiloperatören Tre har polisanmält flera fall av bedrägerier där Mobile Groups försäljare anklagas för att ha använda deras namn för att lura kunderna.

DN har i flera dagar sökt företaget för en kommentar. Nu svarar vd Anders Andréasson per mejl:

– Vi ser mycket olyckligt på detta, givetvis. Mobile Group har under de sex senaste månaderna vuxit från ett kontor till 15 stycken runt om i Sverige via vårt nya franchisekoncept. Dessvärre har vi vuxit för fort och drabbats av växtvärk som vi märker nu.

På vilket sätt kommer ni att förändra ert sätt att sälja?

 – Vi har sedan några dagar tillbaka dubblat vår administrativa personal i och med att vi har infört en rutin att lyssna igenom varje säljsamtal för att säkra kvaliteten. Vi kan nu garantera alla våra kunder att det är säkert att handla via Mobile Group.

En del av de kunder som kontaktat telekområdgivarna uppger att man fått felaktiga fakturor från Mobile Groups operatör Telanova. Detta har fått Telia, som upplåter nätet via en nätgrossist, att agera.

Anders Andréasson, vd Mobile Group. Foto: Mobile Group

 – Vi har kommit överens med vår partner Svea Billing att Telanova inte längre får sälja nya mobilabonnemang, vilket företaget nu är införstådd med. Beslutet gäller tills vidare, men vi stänger inte av trafiken för befintliga kunder, säger Irene Krohn, presschef på Telia Sverige.

Detta verkar i dagsläget vara mer en policysignal än något som påverkar Mobile Group. Svea Billing uppger att man inte fakturerat någon nyförsäljning på länge. Och Anders Andréasson förnekar att man blandat ihop Mobile Group och Telanova i de kritiserade fallen. 

– Vi vill vara tydliga med att denna försäljning inte har någonting med Telanova, Telia eller Svea Billing att göra. Mobile Group har inte arbetat aktivt med Telanovaförsäljningen sedan oktober 2018. 

Mobile Group skriver på sin hemsida att man vill ”bli Sveriges största återförsäljare inom vitvaror, kontorsmaterial och hemelektronik”. Enligt vd Andréasson nådde man det senaste räkenskapsåret, som tog slut sista maj, en försäljning på 75 miljoner kronor, och gick med vinst. Planen är att mer än dubblera omsättningen på ett år.

 

Läs mer: Löften om gåvor blev dyra fakturor 

Läs mer: Operatören polisanmäler Mobile Group