Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 01:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/boeing-underkanns-eu-byra-kraver-fler-tester/

Ekonomi

Boeing underkänns – EU-byrå kräver fler tester

Foto: Seattle Aviation Images

EU:s byrå för luftfartssäkerhet, EASA, underkänner hur Boeing hittills försökt förbättra sin olycksdrabbade modell 737 Max. Byrån kräver att Boeing gör mer för att garantera kvaliteten i de sensorer som inte fungerade vid de två katastrofala krascher som kostade 346 människor livet.

EASA vill också se tuffa tester genomförda som visar att 737 Max är säker både med och utan att modellens automatiska system mot överstegring är inkopplat.

Det sker samtidigt som Boeing i officiella uttalanden sagt att bolaget hoppas få klartecken från den amerikanska luftfartsmyndigheten, FAA, i oktober så att modellen kan komma i trafik innan årsskiftet.

Tidigare har ett godkännande från FAA enligt kutym följts av EASA, men efter olyckorna med Max-modellen framkom brister i den amerikanska myndighetens sätt att certifiera modellen och nyligen presenterade EU:s byrå för luftfartssäkerhet sin syn på saken i Europaparlamentet. 

Vad EASA:s chef Patrick Ky då lade fram ser ut som betydligt hårdare krav än de som ställs av FAA.

Den första punkten: att förändringarna som Boeing gör godkänns av EASA (ingen delegering till FAA, som tidigare).

Ett andra villkor lyder att EASA får genomföra en vittomfattande och självständig översyn av flygplansmodellen, som sträcker sig bortom kontrollsystemet som löpte amok vid olyckorna.

Ytterligare ett villkor är att piloter som i framtiden flyger Max-modellen får den träning de behöver. 

På den punkten har amerikanska piloter sagt att de är nöjda om de får viss träning framför dator, medan myndigheter i andra delar av världen kan komma att kräva fullskalig träning i flygsimulator. 

Både EASA och indiska myndigheter, har enligt tidningen Seattle Times, vägrat att gå med på endast enkel träning framför dator.

Efter granskningar av de två olyckorna visade sig en givare som anger flygplanets läge i luften ha visat fel värde. Felet satte igång ett automatiskt system mot överstegring som gång efter annan pressade ned flygplanets nos mot marken. Piloterna på olycksplanen var inte utbildade i hur de skulle handskas med systemet.

Boeing-modellen ska i framtiden få information från två givare i stället för en och det automatiska systemet har modifierats, men enligt EASA är det inte nog. 

En strid mellan säkerhetsmyndigheterna i USA och EU hotar om FAA snart ger klartecken till 737 Max medan EASA dröjer med beslutet. Skillnaden i syn skulle betyda olika regler i olika länder och störa den internationella trafiken för många flygbolag.

FAA:s godkännande skulle gälla endast amerikanska flygbolag som flyger inrikes. Medan europeiska flygbolag som flyger med 737 Max-plan i USA, som exempelvis Norwegian, skulle behöva klartecken från EASA, uppger Seattle Times.

Den paradoxala situationen skulle uppstå att Boeings modell anses säker i Nordamerika, men inte i Europa.

Läs mer: Boeing trodde piloter skulle klara systemfel