Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Boom för jaktturism i Sverige

Jaktturismen är på frammarsch i Sverige. Utvecklingen är dock fortfarande i sin linda, men för de företag som redan etablerat sig hägrar en miljardmarknad med jaktsugna européer och amerikaner. Men det är jaktupplevelser som kostar.

I gränstrakterna mellan Sverige och Norge vandrar en mycket stor population av välväxta Jämtlands­älgar. Jägaren François Miyck har lyckan att möta en av dessa en tidig septembermorgon. Mötet innebär också att Johan Persson, vd för Fjelljakt.se, lever upp till sin kunds och hans tre jaktkamraters förväntningar.

– Högresta fjällälgar växer inte på trän. Vi kan därför inte garantera att våra gäster fäller något villebråd över huvud taget när de är här, säger Johan Persson som driver jaktturism i kommersiell form i Jämtland och Härjedalen.

François Miyck och hans tre frans­ka kamrater är inne på sin and­ra jaktdag i Sverige. De bor i jaktvillan Medstugan i västra Jämtland. Jakt med internationellt inslag i trakten har anor långt tillbaka i tiden. Hit sökte sig till exempel en ung Winston Churchill, men här har även företrädare för Wallenbergfamiljen och kungen prövat jaktlyckan.

Årets älgjakt i norra Sverige lider mot sitt slut medan den i södra delen av landet drar i gång den 14 oktober. Under hösten har bland annat en grupp med elva österrikare travat över de jämtländska fjällmyrarna liksom jaktturister från Tyskland och England. Några amerikanska ripjägare har precis lämnat plats i Medstugan för de fyra jägarna från Frankrike.

– En fråga som vi ofta får från våra kunder är hur många dagar man måste vänta innan man kan fälla en storälg. Svaret vi ger är: förmodligen hela ditt liv, säger Johan Persson.

Det österrikiska jaktlaget fick vänta till den tredje dagen innan de första skotten föll. Då fällde de åtta av de totalt 57 älgar som det finns rätt att skjuta på arrendet.

– Vi säljer en jaktprodukt riktad mot den svenska och internationella marknaden. Inte minst har vi sneglat på hur man internationellt paketerar den här typen av turism, säger Johan Persson.

Flera svenska jaktföretag har tagit upp konkurrensen med länder som Kanada och Skottland. Enligt statistik sammanställd av LRF är drygt 1 000 företag verksamma inom jaktbranschen. Hur mycket som omsätts är oklart men en uppskattning för några år sedan hamnade på runt 200 miljoner kronor.

Tydligast mot en utvecklad jaktturism är utvecklingen i de nordligaste länen. Här börjar allt fler sälja exklusiva jaktresor i kombination med bra kost och välordnat boende.

François Miyck och hans tre kamrater betalar för sin vistelse i Sverige (inkvartering, mat, helikoptertrans­porter och guider) cirka 10 000 kronor per dygn. Till det kommer också en troféavgift på 2 000 euro (cirka 18 000 kronor) för den som fäller skogens konung.

Johan Perssons Fjelljakt försöker fånga upp jaktintresserade ute i Europa vid olika jaktmässor. Men företagets hemsida, nyhetsbrev och Facebook är andra viktiga kanaler.

För drygt ett år sedan övertog hans företag jaktarrendet vid Medstugan. Arrendet, som är på totalt 15 000 hektar, ägdes under många år av skogsjätten SCA.

Johan Persson på Fjelljakt tror att mer av den allt dyrare traditionella allmogejakten på privat mark eller skogsbolagsmark kommer att skapa nya områden där jaktturism kan etablera sig.

– Jaktturismen i Sverige är till skillnad från flera andra länder i sin linda, mycket beroende på att rätten att jaga ligger på privata ägare men också på stora skogsbolag.

François Miycks sjuttontaggare ligger kvar ute på jaktplatsen. Den ska senare under dagen transporteras ner till jaktvillan med helikopter. Det var i tidig gryning under så kallad lockjakt som han med hjälp av sin guide fick den väldiga älgtjuren inom skotthåll.

Vid Medstugans frukostbord pratas det jaktturism efter morgonens lyckade utflykt. Utanför faller ett kyligt höstregn. Philippe Jaeger, inbiten jägare från Alsace, förklarar att Frankrike har 1,3 miljoner jägare. Många är presumtiva kunder med siktet inställt på storvilts- och fågeljakt i Skandinavien.

– Det finns begränsat utrymme för jakt i Frankrike och då blir det att de söker andra jaktmarker, förklarar Philippe Jaeger.

Han föredrar också att vända sig till företag som förstår vikten av att en del av de pengar som han och andra jaktkamrater lägger ut på sina jaktresor kommer lokala handlare och näringsidkare till del.

Fakta: Jaktturism

Tyskar, fransmän, italienare, men också från USA kommer det allt fler jägare som vill fälla byten i den svenska vildmarken.

I Europa uppskattas jaktturismen omsätta 2 miljarder euro (cirka 17 miljarder kronor). Jakten, mestadels så kallad allmogejakt, omsätter enbart i Sverige cirka 3 miljarder kronor.

Däremot är det svårt att få en riktig uppfattning om hur mycket den rena jaktturismen omsätter. I de två nordligaste länen (Norrbotten och Västerbotten) omsatte ett 40-tal företag år 2010 tillsammans 20-25 miljoner kronor.

I Jämtland finns ingen statistik för jaktturismen men bara på statens mark säljs dygnskort för cirka 14 000 jaktmannadagar.

European Federation of Associations for Hunting and Conservation, FACE, är en organisation som samlar 7 miljoner jägare i 37 medlemsländer.

Hunt Europe, Makedonien, är ett av flera företag som organiserar och marknadsför jaktresor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.