Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Boom för matkassar via nätet

Konceptet med färdigpackade matkassar har fått näthandeln med mat att explodera. Företag som Linas Matkasse och Middagsfrid växer mycket kraftigt — men möter också allt hårdare konkurrens från dagligvarujättarna.

Familjen Salomonson i Örby i Stockholm har prenumererat på en matkasse, med varor till vardagarnas middagar och tillhörande recept, i över ett år.

– Man funderar alltid på vad man ska äta till middag. Att få recept och slippa åka och handla. . . Vi tycker det är jättebra, säger Jan Salomonson.

Det faktum att de hemlevererade varorna är dyrare än i butik uppvägs, säger han, av att man undviker impulsköp. Och så blir maten mer varierad, vilket åtminstone de vuxna i familjen uppskattar.

– Barnen är mindre förtjusta, men det blir bättre och bättre.

Och dyrt eller ej — uppenbarligen är många villiga att betala för att vardagslivet ska bli lite enklare. Hos matkasseföretagen strömmar kunderna till i hög takt.

För Linas Matkasse ökade omsättningen i fjol med över 500 procent till 173 miljoner kronor. Bolaget har nu fler än 25 000 aktiva kunder, merparten är barnfamiljer.

– Vi planerar att växa med ytterligare 100 procent i år, säger vd Niklas Aronsson, som just nu är i färd med att flytta verksamheten till större lokaler.

Sedan i våras delägs Linas Matkasse av riskkapitalbolag, vars uttalade mål är att företaget på sikt ska omsätta flera miljarder kronor.

Men det är många som vill vara med och dela på den växande kaka som matkassemarknaden är. Förutom de allt fler specialiserade företagen erbjuder både Coop och Ica numera färdiga matkassar.

I Icas fall har drygt 200 handlare anslutit sig till konceptet, sedan i maj då verksamheten efter småskaliga försök kom igång på allvar. Alla erbjuder inte hemleverans, utan på många orter måste kassarna hämtas i butik. Trots det har tusentals kunder nappat, enligt Icas chef för affärsutveckling, Mats Munther.

– Vi vet inte hur stort det här fenomenet blir. Men kunderna gillar det, säger han.

Under förra året omsatte näthandeln med dagligvaror 1—1,5 miljarder kronor, enligt branschorganisationen Svensk Handels beräkningar. Jämfört med 2009 är det en ökning med cirka 40 procent. Och det var just färdiga kassar som var det snabbast växande segmentet. Linda Hedström, e-handelsansvarig på Svensk Handel, bedömer att den kraftiga tillväxten har fortsatt i år.

Men hur mycket kan matkassebranschen växa innan den slår i taket? Mats Munther ser "ingen begränsning". Inte heller Niklas Aronsson vill sätta siffror på potentialen:

– Vi har aldrig jobbat med någon sådan målsättning. Vi försöker ha roligt och göra vårt bästa, sedan får vi se vart det leder, säger Aronsson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.