Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-26 18:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/bra-och-sas-far-kritik-for-klimatpastaenden-i-flygreklam/

Ekonomi

BRA och SAS får kritik för klimatpåståenden i flygreklam

Arkivbild. Foto: Magnus Hallgren

Konsumentverket kritiserar BRA och SAS för miljöpåståenden i deras marknadsföring, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Flygbolagen får bland annat bakläxa för formuleringar om ”full klimatkompensation” och att Eurobonusmedlemmar medverkar till hållbarhet.

I BRA:s fall handlar det om totalt sex miljöpåståenden som berör klimatkompensation och biobränsle för flyg. I sin marknadsföring använder flygbolaget formuleringar såsom ”fossilfritt biobränsle” och ”full klimatkompensation”, och påstår att ”varje kilo biobränsle reducerar de fossila utsläppen av koldioxid med cirka 70 procent”.

Konsumentverket ställer sig kritiska till dessa formuleringar. De anser att begreppet ”full klimatkompensation” är vagt och vill att BRA presenterar material som styrker att biobränslet är fossilfritt.

Myndigheten ifrågasätter också siffran 70 procent. De hänvisar till leverantören av biobränslet, som uppger att koldioxidutsläppen i själva verket minskar med cirka 35 procent om hälften av flygbränslet utgörs av biobränsle.

BRA själva uppger i en hållbarhetsrapport från 2017 att de fossila utsläppen minskade med cirka 65 procent vid en biobränsleflygning mellan Bromma och Umeå. Hälften av minskningen berodde dock på planet man flög med snarare än bränslet.

Enligt branschreglerna är det inte tillåtet att blanda i mer än 50 procent biobränsle i tanken. Samtidigt påstår BRA i en annan formulering att ”flyger du bara 40 minuter blir flygresan fossilfri”. Även här får flygbolaget på fingrarna av Konsumentverket, som anser att påståendet är vilseledande och att marknadsföringen ”påverkar eller sannolikt påverkar konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut”.

När det gäller SAS får flygbolaget kritik för påståendet ”Eurobonusmedlemmar ligger ett steg före på vägen mot hållbarhet”. Konsumentverket menar att begreppet ”hållbarhet” är ospecifikt i sammanhanget, och att förklaringen ”koldioxidkompensation” inte är tillräckligt lätt att förstå då information om dess innebörd är bristfällig.

Vidare anser Konsumentverket att SAS kunder kan få för sig att de gör en insats för miljön genom att flyga om man är medlem i Eurobonus.

”Det är Konsumentverkets bedömning att det är osannolikt att SAS kan styrka att påståendet är vederhäftigt”, menar myndigheten och konstaterar att marknadsföringen är vilseledande.

BRA:s kommunikationschef Jim Hofverberg vill avvakta med att kommentera kritiken i detalj tills bolaget lämnat in sitt svar till Konsumentverket, men säger att de tar kritiken ”med ro”.

– Det är upp till Konsumentverket att avgöra om den är befogad eller inte, det är inte upp till oss. Vi delar inte den bilden helt och hållet med Konsumentverket, men det är något vi kommer att återkoppla i vårt svar, säger Jim Hofverberg.

SAS presschef Knut Morten Johansen pekar på att Konsumentverket inte beskriver påståendet om Eurobonusmedlemmar som falskt, utan att myndigheten snarare vänder sig mot ett ”ospecifikt” användande av hållbarhetsbegreppet.

Vidare hänvisar Knut Morten Johansen till SAS årsredovisning och hållbarhetsrapport, där klimatkompensationen redovisas.

– Det är bra att man kommer med frågor så att vi får komma ut med förtydligad information. I ett marknadsföringsspråk har man inte alla detaljer men det viktiga är att bakom det så är det riktiga fakta man kommer med, säger han.

Båda flygbolagen har till den 19 juni på sig att höra av sig till Konsumentverket om vilka åtgärder de tänker vidta.

Läs mer: SAS vd tänker nobba krav från kunder som klagat hos ARN