Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-01 03:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/bra-om-swedavias-rapport-vi-behover-snabbt-beslut/

Ekonomi

BRA om Swedavias rapport: Vi behöver snabbt beslut

BRA är det bolag som mest frekvent trafikerar Bromma flygplats
BRA är det bolag som mest frekvent trafikerar Bromma flygplats Foto: Johan Nilsson/TT

Swedavias rapport om att det inte är lönsamt att driva Bromma flygplats väcker oro hos flygbolaget BRA, som nyttjat flygplatsen i drygt 20 år. Nu vädjar företaget om ett snabbt politiskt beslut för att underlätta framtida planering.

Flygbolaget BRA har, som resten av flygbranschen, drabbats hårt av coronapandemin. Företaget har under året tvingats säga upp majoriteten av de anställda och genomgått en företagsrekonstruktion som blev klar så sent som i förra veckan.

På måndagen kom ett nytt hårt slag mot bolaget när Swedavia överlämnade en rapport till näringsdepartementet där de slår fast att det inte längre är affärsmässigt motiverat att driva vidare Bromma flygplats.

Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA, skriver i ett mejl till DN att flygbolaget grundat sina återstartsplaner på premissen att Bromma flygplats ska fortsätta existera.

– En nedläggning skulle påverka såväl våra kunder som oss på ett negativt sätt. Vi har nu för avsikt att ta del av den analys som är gjord och hur förutsättningarna skulle se ut för att flytta vår verksamhet till Arlanda, skriver hon.

Ulrika Matsgård på BRA hoppas på kompensation och hjälp om verksamheten måste förflyttas till Arlanda.
Ulrika Matsgård på BRA hoppas på kompensation och hjälp om verksamheten måste förflyttas till Arlanda. Foto: Jonas Borg

En viktig del för bolaget att undersöka är om Arlanda klarar av att hantera mängden start och landningar i rusningstrafik som BRA behöver. En annan aspekt är hur BRA skulle kompenseras för att få stöd att flytta. Nu efterlyser bolaget ett snabbt politiskt beslut för att kunna gå vidare.

– Vi har förhoppningen att man fattar beslutet baserat på en långsiktig målbild och vi har behov av att beslutet fattas snabbt så att vi kan planera för vår fortsättning, skriver Matsgård.

Läs mer:

BRA ska börja flyga igen under september

Fem till tio flygplatser kan gå under inom några år

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt