Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Bra tryck på den svenska konferensmarknaden

Den starka tillväxten i den svenska ekonomin gynnar konferensbranschen, som förra året omsatte åtta miljarder kronor. Och nu vill allt fler vara med och dela på kakan.

När börsen började rasa 2000 stagnerade konferensmarknaden under några år. Men de senaste åren har branschen sakta men säkert börjat återhämta sig för att under förra året lyfta rejält.

- Det är klart att de goda tiderna innebär att allt fler företag är intresserade av att vidareutbilda och låta personalen träffas, säger Johan Fägerblad, vd för konferensarrangören Svenska Möten, som hjälper ett hundratal medlemsföretag med möten och arrangemang.

Konferensmarknaden har förändrats radikalt under de senaste åren. Konferenser som varar ett par dagar är snart ett minne blott.

- Vi ser en kraftig tillväxt i hela branschen. När det gäller hel- eller halvdagskonferenser handlar det om en tillväxt på tvåsiffriga tal.

Han hävdar att den växande konferensmarknaden också beror på att allt fler personalgrupper vill träffas personligen och inte bara via mejl eller som hastigast på kontoret eller verkstadsgolvet.

Svenska Möten, som har runt en fjärdedel av konferensmarknaden, ser inga moln på konferenshimlen som skulle kunna tyda på en avmattning.

- Tvärtom vi har en lång kö av företag som vill bli medlemmar i Svenska Möten, säger Johan Fägerblad.

- Konferensmarknaden omsatte förra året runt åtta miljarder kronor och kommer fortsätta att växa i år. I den summan ingår kostnader för konferenslokaler, hotellrum och mat.

Snittkostnaden för en konferensgäst per dygn ligger på runt 1 600 kronor. Då ingår helpension och konferenslokal, men inte resa.

Förra året var ett kanonår för den svenska hotellmarknaden och rumsbeläggningen överträffade nivåerna från det senaste toppåret 2000. Det gällde i synnerhet storstäderna.

- Man kan säga att konferensmarknaden går hand i hand med utvecklingen på hotellmarknaden, säger Göran Granhed, branschekonom på Sveriges hotell- och restaurangföretagare (SHR).

- Men konkurrensen är stor från både utlandet och Finlandsfärjorna.

En ny spelare på konferensmarknaden är biografkedjorna.

- Allt fler företag har upptäckt det unika med biomiljön, som låga priser och tillgänglighet, säger Hans Österberg, vd för SF Bio Konferens & Event till TT.

- Förra året ökade vår omsättning med 30 procent och det innebär att drygt 100.000 personer konfererade och gick på bio. Vårt mål är att bli en etablerad konferensarrangör.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.