Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Branschen blev tagen på sängen av propagandan”

Eric Schmidt, styrelseordförande för Googles ägarbolag, under sitt besök i Stockholm.
Eric Schmidt, styrelseordförande för Googles ägarbolag, under sitt besök i Stockholm. Foto: Magnus Hallgren

De globala internetjättarna blev tagna på sängen av propagandan som spreds i det amerikanska valet. Men de kan utveckla verktyg för att det inte ska hända igen. Det säger Eric Schmidt, styrelseordförande för Googles ägarbolag, under sitt Sverigebesök.

Den senaste tiden har flera av världens största internetföretag avslöjats med att ha sålt annonsplats till ryska intressen ute efter att påverka det amerikanska presidentvalet. Facebook och Twitter finns bland dem. I veckan framkom att samma sak har hänt i Googles annonsnätverk. Tiotusentals dollar ska ha lagts på på sådana annonser, enligt källor till bland annat Washington Post.

Under ett besök i Stockholm på tisdagen kommenterade Eric Schmidt, styrelseordförande Alphabet, Googles ägarbolag, frågan.

– Branschen blev tagen på sängen, säger han.

Eric Schmidt avböjer att kommentera något om enskilda företag, men han gör klart att han ser det som ett problem som måste lösas.

– Allt det vi nu är ganska säkra på utfördes av ryssarna kan spåras och avstyras med lite arbete. Till exempel så skapar de en annons riktad mot Clinton och sprider den från falska identiteter och falska grupper. Det är lätt att upptäcka, för överallt är det samma annons, säger Eric Schmidt under ett panelsamtal med Carl Bildt.

Läs mer: Ryska trollannonser skulle påverka USA:s presidentval

Han beskriver en blandning av automatiska verktyg och mänskliga beslut, där mjukvara identifierar misstänkta fall men där en människa tar det slutgiltiga beslutet. Falska konton, som kan se ut att finnas i USA, kan identifieras och stängas av.

– Plötsligt är det någon i Virginia, någon i Oklahoma och någon i Nebraska som har samma annons. Men de är inte kopplade till varandra. Det kan vi flagga som misstänkt. Med små verktyg kan vi upptäcka sådan desinformation som vi såg 2016. Vi måste göra det.

Eric Schmidt blev Googles vd redan 2001, vilket betyder att han var dess högsta chef från att det var ett relativt litet och nystartat företag tills det blev den internationella jätte det är i dag. Sedan 2011 har han lämnat vd-klubban till grundaren Larry Page, men är fortsatt dess styrelseordförande.

Ryska annonser

Enligt källor till Washington Post har Google upptäckt att ryska agenter har köpt politiska annonser för tiotusentals dollar. Detta i syfte att påverka presidentvalet 2016.

Annonserna ska ha visats på Google-ägda Youtube, e-posttjänsten Gmail och i sökresultat.

Tidigare har så väl Facebook som Twitter bekräftats ha använts i liknande syften.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.