Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-21 13:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/branschorganisationen-influencer-har-dalig-koll-pa-skattereglerna/

Ekonomi

Branschorganisationen: Influencer har dålig koll på skattereglerna

Linda Hörnfeldt, grundare av branschorganisationen Influencers of Sweden. Foto: Elin Kero/Pressbild

En utbredd okunskap leder till skattemissar bland influencer, menar Linda Hörnfeldt, grundare av branschorganisationen Influencers of Sweden. Hon välkomnar Skatteverkets granskning men vill också att myndigheten sätter sig in i deras situation.

Andreas Lindberg
Rätta artikel

Den relativt nya influencermarknaden har växt kraftigt de senaste åren och enligt Skatteverket är det en bransch där det är lätt att göra fel. Därför blir den ett av myndighetens prioriterade områden under 2019. 

Linda Hörnfeldt är grundare av branschorganisationen Influencers of Sweden. Hon ser positivt på beskedet och välkomnar mer granskning, men också en bättre dialog med myndigheten. 

– Det betyder ju att branschen legitimeras, men också att den professionaliseras och det behövs, säger hon.

En influencer, från engelskans påverkare, jobbar med att skapa olika typer av innehåll på nätet och får bland annat betalt för att marknadsföra produkter för sina följare – antingen i pengar eller i form av varor. 

Det är få som avsiktligt fuskar med skatten, enligt henne. Däremot finns en utbredd okunskap som leder till att många gör fel.

– Jag brukar kalla dem för accidental entrepreneurs, alltså ofrivilliga företagare. Man har börjat göra någonting som blir ens passion, och sedan måste man skaffa ett företag för att det ska gå ihop, men allt som har med företagande att göra blir sekundärt. 

– Pensionen till exempel tror jag varken kommer i första, andra eller femtonde hand för många, säger Linda Hörnfeldt. 

Den vanligaste skattemissen är enligt henne när företag skickar produkter till influencern och hoppas få exponering i deras sociala medier. Skatteverket ser varorna som en inkomst som också ska beskattas därefter, även om produkten aldrig visas upp för följarna. 

– Många ser det som helt orimligt eftersom de aldrig bett om att få produkten skickad till sig. Ska man då lägga massa tid och pengar på att skicka tillbaka alla saker bara för att inte bli beskattad, frågar sig Linda Hörnfeldt. 

Många har också problem med det skattetekniska eftersom gränsdragningarna ibland kan vara diffusa. Influencern är sitt eget företag och yrkesutövningen går inte sällan ut på att visa upp just privatlivet för följarna.

– Jag tror Skatteverket behöver sätta sig in i hur arbetet faktiskt fungerar och sedan ge konkreta råd och direktiv utefter det, och inte bara utifrån hur det kanske funkar eller hur man uppfattat att det funkar, säger hon.