Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Butikschefen: "Vego nya eko"

Ekotrendens ökningstakt kan ha avtagit, åtminstone att döma av producenternas ekoleveranser. Det framgår i ny rapport från Livsmedelsföretagen. 

Matleverantörerna ser en försvagad ökning i ekotrenden. Av Livsmedelsföretagens tillfrågade medlemmar anger 47 procent att leveranserna av ekolivsmedel har ökat men 36 procent att de har minskat. Siffran beskrivs som en "dramatisk scenförändring" och tyder på en inbromsning, enligt rapportskrivarna. Det framgår i konjunkturbrevet för det första kvartalet.

– Konsumentnära trender kommer snabbt och avtar snabbt. Ekotrenden är inte på långa vägar försvunnen men den snabbaste tillväxten har vi troligtvis lagt bakom oss, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen.

Bland organisationens medlemsföretag finns livsmedelsjättar som Arla, Spendrups och Scan. Ekologiska livsmedel står för omkring 10 procent av företagens totala leveranser. Redan i höstas fanns tecken på en vändning.

– Från dagens nivåer skulle jag tro att sortimentet växer mer i linje med andra produktgrupper. Ekologiskt står för omkring en tiondel av produktionen men är ännu större för vissa tillverkare. Det är svårare att öka kraftigt från dagens volymer, säger Carl Eckerdal. 

De senaste årens kraftiga tillväxt av ekologiska livsmedel har satt press i hela produktionsledet. Det ekologiska lantbruket har inte varit tillräckligt stort för att kunna tillgodose efterfrågan. 

– Om vi ska ta fram och producera lika mycket livsmedel gjorda från ekologiska råvaror i framtiden måste bönderna ställa om i ännu högre utsträckning. Men det är en ganska omständlig process som krävs innan alla krav uppfylls, säger Carl Eckerdal.

Under 2017 utgjorde ekologiska livsmedel 9,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Detta innebar att ekoförsäljningen ökade med 9,8 procent, jämfört med 8,7 procent året innan. 

– Det är nog inte lika trendigt längre. Jag tror att vego är den nästa stora vågen. Det är som med allt annat. Det når en topp och sedan kommer något nytt. Nu ska alla vara flexitarian och vegetarian, säger butikschef Joselin Mella.

– De som tar till sig den här typen av trender kan förmodligen inte öka sin konsumtion mycket mer. Vissa grupper konsumerar i stort sett enbart eko i den mån det finns men för andra konsumentgrupper är eko inte särskilt intressant alls. Där värderar man andra saker, som ett lågt pris, säger Carl Eckerdal. 

Hemköp i Nacka Forum öppnade i februari förra året. Här står ekologiska livsmedel för omkring 30 procent av sortimentet och för 12,4 procent av försäljningen. Butikschefen Joselin Mella har inte märkt av någon minskning i försäljningen men tror att konsumenterna kan ha fått upp ögonen för något annat. 

– Det är nog inte lika trendigt längre. Jag tror att vego är den nästa stora vågen. Det är som med allt annat. Det når en topp och sedan kommer något nytt. Nu ska alla vara flexitarian och vegetarian, säger hon. 

Frukt är det ekologiska livsmedel som säljer bäst i butiken, enligt Joselin Mella. Samtidigt säger hon att det kan vara svårt att avgöra vad som är anledningen bakom vissa trender. Kampanjer, vilka varor som köps in är andra faktorer som kan påverka hur försäljningen går. 

– Om det finns en annons om ekologiska kvisttomater säljer vi mycket av det, säger Joselin Mella. 

Konsumenterna har också börjat ta hänsyn till andra parametrar, säger hon. 

– Ekologiskt ifrågasätts mer. Många frågar om varifrån produkterna kommer och hur de har transporteras, säger Joselin Mella. 

Så svarade Livsmedelsföretagens medlemmar:

Hur har företagets eko-sortiment utvecklats under det senaste året? 

Minskat mycket: 1%

Minskat: 35%

Oförändrat: 17%

Ökat: 37%

Ökat mycket: 10%

 

Hur tror ni marknaden för ekologiska alternativ utvecklas de kommande åren? 

Den växer kraftigt: 2%

Den växer: 57%

Den är oförändrad: 40%

Den minskar: 1%

Källa: Livsmedelsföretagens Konjunkturenkät. Företagens som medverkar står för omkring 50 procent av branschens omsättning. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.