Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-23 08:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/carl-johan-von-seth-darfor-skadar-trumps-mogelosttullar-varldsekonomin/

Ekonomi

Carl Johan von Seth: Därför skadar Trumps mögelosttullar världsekonomin

Donald Trump. Foto: TT

Som hämnd i en gammal konflikt kring flygplansindustrin hotar president Trump att införa nya mångmiljardtullar mot EU.

Den sortens infall är det största hotet mot världsekonomin just nu.

Rätta artikel

Varför bryr sig USA:s president om tullarna på roquefortost, rödvin och virknålar? Och spelar det någon roll för världsekonomin?

Först en kort bakgrund till tisdagens utspel från Vita huset. Det handlar i grunden om flygplan, och en konflikt som går flera presidenter tillbaka. George Bush var den som först anklagade fyra europeiska länder för att ge tillverkaren Airbus otillåtna subventioner.

2004 anmäldes EU till Världshandelsorganisationen, WTO. EU svarade med en motanmälan mot USA, som påstods sponsra amerikanska Boeing. Bråket har rullat på och det senaste året har WTO kommit med två beslut som, kortfattat, ger båda sidor rätt. Bägge parter har förberett nästa steg.

I veckan tog tålamodet slut i Washington. Trumps handelsminister Robert Lighthizer publicerade en hämndplan som skulle innebära nya tullar på europeiska importvaror med ett totalt värde på 11 miljarder dollar per år. Därefter twittrade presidenten: ”EU har utnyttjat USA i handeln under många år. Det tar snart slut!”

Följderna hotar att beröra mycket än de enskilda produkter som står på Trumps och Lighthizers lista.

Alla världens stora ekonomier går just nu trögare än för ett år sedan. Det gäller USA och Kina. Det gäller även euroområdet och Tyskland. Internationella valutafonden, IMF, räknade på tisdagen ned tillväxten i sin nya prognos.

En tydlig faktor är just spänningarna i världshandeln. Tullarna på stål och aluminium som Trump förra året införde mot bland annat EU ligger kvar. Visserligen råder just nu vapenvila och fredsförhandlingar mellan USA och Kina. Men osäkerheten är stor om länderna kan nå en överenskommelse. Och frågan är om den amerikanske presidenten vill ha en uppgörelse.

Näst på tur står fordonsindustrin. Ett av Trumps hot – att införa tullar på utländska bilar med svepskälet att landets nationella säkerhet kräver det – hänger nämligen i luften. Beslut väntas inom kort. Den konflikten riskerar att bli mycket giftigare än den kring Airbus och Boeing.

Det mesta tyder på att Trumps tullar är ekonomiskt självskadebeteende. Kostnaden betalas främst av företag och konsumenter i USA, inte av kineser och européer. Dessutom funkar politiken inte för att nå presidentens mål, som att minska landets handelsunderskott mot andra länder. Underskottet mot Kina har i stället svällt.

Men presidentens nycker har också en smittoeffekt. Förtroendet minskar. Den internationella ekonomin går samtidigt mot ett slags primitiv byteshandel.

IMF varnar i sin nya prognos också för att den nya tulltrenden dämpar investeringarna. Det får långsiktiga konsekvenser för både tillväxt och löner för människor långt utanför USA.