Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-13 07:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/cecilia-malmstrom-usas-biltullar-rycker-narmare/

Ekonomi

Cecilia Malmström: USA:s biltullar rycker närmare

Foto: Mickan Palmqvist

BRYSSEL. USA:s hot att höja biltullarna gentemot EU är allvarligare än tidigare, anser EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström.

– Vi vet att handelsdepartementets utredning om tullarna är klar. President Trump fattar nog inget beslut under G20-mötet, men risken finns att han dagarna efter vill besluta om tullarna, säger hon i en exklusiv intervju med DN.

Pia Gripenberg
Rätta artikel

I Sverige är 870.000 jobb kopplade till export utanför EU, enligt en rapport från EU-kommissionen. Handelskriget mellan Kina och USA stör även europeiska företag och oroar förstås EU:s högsta ansvariga för handelsfrågor, Cecilia Malmström.

Konflikten gör till exempel att personbilstillverkaren Volvo bromsar sin expansionsplan i USA. Tanken var att tillverka S60-modellen i South Carolina och sedan exportera bilar till Kina. I stället ska S60 som ska säljas i Kina även produceras där.

Nyligen meddelade dessutom amerikanska GM att man ska lägga ned fabriker i USA på grund av bristande efterfrågan på flera modeller. President Donald Trump gick i taket och hotade med höjda biltullar. Hans politik går ju ut på att säkra amerikanska industrijobb.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1067791101782831104

Men Donald Trump har senaste halvåret ständigt hotat med att höja biltullarna.

Är hotet allvarligare denna gång?

– Ja, han har beställt en utredning av handelsdepartementet. Den är inte publicerad ännu, men är klar och finns på president Trumps bord. Han fattar nog inget beslut under G20-mötet, men risken finns att han dagarna efter vill besluta om tullarna, säger EU-kommissionären Cecilia Malmström.

Förra veckan var hon i Washington och noterade att där pågick många interna diskussioner och att det finns olika uppfattningar.

– Men det finns ingen amerikansk aktör som talar för detta. Inte bilindustrin, inte underleverantörerna, inte de stora fackförbunden, bara några av de mindre fackföreningarna, säger hon.

Från EU:s sida är man upprörd över att Donald Trump hänvisar till USA:s inre säkerhet för att kunna införa handelshindren.

– Att säga att import av tyska bilar är ett hot mot USA:s inre säkerhet är fullkomligt bisarrt, säger Cecilia Malmström.

Om USA höjer tullarna kommer EU föra fallet till världshandelsorganisationen WTO samt vidta motåtgärder. EU har redan listor på vilka amerikanska varor som ska omfattas.

I dagsläget har USA en tull mot personbilar från EU som är på 2,5 procent. EU:s tull mot amerikanska personbilar är 10 procent.

Har inte Trump rätt när han påpekar skillnaden?

– Det är inte entydigt. USA har högre tullar på pick-uper. Vi har erbjudit oss att ta bort tullarna. Det vill vi förhandla om, säger Malmström.

EU kan inte ensidigt ta bort biltullarna mot USA. Nivåerna är reglerat i WTO-avtal och tar EU bort biltullarna mot USA måste man göra det mot övriga världen.

Däremot har EU sedan i somras förklarat för USA att man redo att ta bort tullar på i princip alla industrivaror i ett mindre frihandelsavtal mellan parterna. 

– För att börja förhandla måste vi först diskutera vad vi ska förhandla om. USA har inte varit särskilt intresserat, men nu har man begärt från kongressen att i alla fall få börja förhandla om någonting med oss, Japan och Storbritannien. Vi står och trampar, beskriver Cecilia Malmström läget.

Hon framhåller att tullarna inte är förklaringen till att amerikansk bilindustri har problem.

– Anledningen är att amerikanska konsumenter faktiskt vill ha europeiska bilar. Det är bra kvalitet och det är konsumentens fria val.

Mer akut än ett industriavtal med USA är att förändra WTO. Organisationens appelationsdomstol avgör handelstvister och USA har blockerat att nya domare väljs in. I takt med att domarnas förordnande går ut, krymper skaran. Nu är de bara tre kvar. Det minsta antal som tillåts, enligt WTO-avtalet.

Läs mer: Domarna som blir allt färre kan förlama handelssystemet 

I måndags föreslog EU och elva andra länder, bland dem Indien och Kina, hur nya domare ska väljas in framöver.

– Vi har inte fått någon reaktion från USA än, men tanken var att förslaget skulle finnas inför G20-mötet.

Förslaget handlar om att korta handläggningstider, öka domstolens oberoende och så vidare.

– Nu hoppas vi att USA vill diskutera detta med oss, annars kommer domstolen att kollapsa strax efter sommaren.

Cecilia Malmström konstaterar att appelationsdomstolen är garanten för att de regler som 164 länder inom WTO satt upp följs. Kandidater att fylla de tomma platserna finns redan.

– Vi måste se till att de blir fler än tre. Arbetsbördan är enorm för dem som sitter där nu. Drabbas en av hjärtattack i morgon är det kört.

Hur viktigt är G20-mötet i Argentina?

– Potentiellt är det väldigt viktigt, men det kan också sluta i absolut ingenting. Traditionellt är det här tillfället när världens ledare kommer samman och de rikaste ekonomierna och sätter en gemensam riktlinje för framtiden, säger Cecilia Malmström.

Vid sitt möte i Hamburg i Tyskland sommaren 2017, poängterade ledarna att klimatfrågan måste tas på allvar, att frihandel ska värnas och att världshandelsorganisationen WTO behövde reformeras.

– Nu har ledarna svårt att ena sig om ett gemensamt uttalande. Världen hoppas ändå på samtal mellan USA och Kina och att konflikten inte ska fortsätta, konstaterar Cecilia Malmström.

Vad är EU:s roll i konflikten mellan Kina och USA?

– Vi följer detta lite med andan i halsen. Vi vill inte att handelskriget trappas upp och oroas av att Trump kommer att blanda in sina biltullar.

Det finns inget formellt inplanerat möte mellan EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker och USA:s president.

Blir EU sidsteppade av Kina och USA?

– Det kan hända. Kommer de överens om saker som på något sätt strider mot den öppna och fria handeln får det konsekvenser för oss också.

Cecilia Malmström är inte på plats i Buenos Aires. Hon och hennes stab har däremot informerat de som åker dit om senaste turerna inom handelspolitiken. Utöver Jean-Claude Juncker finns även Europeiska rådets ordförande Donald Tusk på plats.

De kommer att ha flera sidomöten under G20. Till exempel med Japan och Kanada.

För samtidigt som USA:s visar fram en ny protektionism har andra nationer blivit mer öppna. EU har slutit flera stora handelsavtal, till exempel med just Japan. För tillfället håller EU på att slutförhandla sitt allra största avtal, Mercosur, som omfattar Argentina, Brasilien, Paraguay och Uruguay.

Där har ett orosmoln smugit sig in i form av Brasiliens nyvalda president Jair Bolsonaro, som har en del Trumplika drag, och tillträder vid årsskiftet.

– Han har sagt en del om Mercosur som är svårtolkat. Viktigt är att han tagit tillbaka att landet skulle dra sig ur Parisavtalet. Vi försöker slutförhandla avtalet till årsskiftet, sedan får vi se vad han gör.

Läs mer: Så kan Trumps tullar leda till infarkt i världsekonomin

Läs mer: Kina och USA möts i århundradets maktkamp