Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Chefernas klappar till de anställda

En necessär, något till köket eller en stor fest - fantasin flödar när arbetsgivarna ska leka tomte. Men det allra vanligaste verkar vara att avsätta en slant till något välgörande ändamål.

DN Ekonomi har ringt runt till några av de företag och organisationer som brukar förekomma i dessa spalter och frågat vad de anställda får för julklapp i år. Det visar sig att Skatteverket har mer än ett finger med i spelet - påfallande många väljer något som kostar under de magiska 450 kronorna, den gräns där en julklapp blir skattepliktig.

ABB:s 9.000 anställda i Sverige brukar kunna räkna med att tomten kommer. Presschefen Christine Gunnarsson avslöjar att företaget avsatt en hemlig summa till varje medarbetare som varje produktionsenhet själv får bestämma över.

Det brukar oftast bli en kombination av julbord och något annat, till exempel teaterbiljetter, kokböcker eller att en del av pengarna skänks till något välgörande, berättar hon. Även ABB:s utlandsanställda får motsvarande bevis på uppskattning.

Carnegie har haft ett svettigt år och medarbetarna var snälla när de tog hand om HQ Fonder. Årets julkapp blev därför en ordentlig julfest på kontoret för de 600 anställda i Stockholm. Övriga runt 300 medarbetare runt om i landet har också fått en gåva. Troligtvis handlar det om en eller annan flaska vin och/eller choklad.

Inom Ericsson finns ingen julklappstradition, vilket inte behöver betyda att alla anställda blir utan. ”Vi följer lokala seder och traditioner i våra 175 länder”, heter det.

Folksams personal får välja mellan ett friskvårdsset, en stekpanna, ett uppläggningsfat med bestick, ett väskset eller en trädplantering i Vi-skogen.

På Handelsbanken bestämmer varje kontors- eller avdelningschef själv vad personalen har gjort sig förtjänt av. De kan få en present, få gå ut och äta eller skänka en summa till välgörenhet. Ett år fick de anställda på huvudkontoret en pocketbok om hemlösa.

Den som jobbar inom H & M kan inte vara säker på att få en klapp i jul. Däremot kan man få en julmiddag om man har tur.

Vi har inte haft som tradition inom företaget att ge en julklapp, det har aldrig funnits. Vi tycker att det är bättre att butikschefen bestämmer vad man ska göra tillsammans med sina medarbetare, säger Håcan Andersson, presskontakt på H&M.

På IKEA gillar man julen och ger alltid julklappar till sina anställda.

– Vi tycker att det är härligt med lite uppskattning till jul. Vad det är i år är hemligt. Vi brukar välja julklappar som stödjer våra värderingar. Något år har vi gett ekologisk mat, ett annat år en prenumeration på en inredningstidning, berättar Ylva Magnusson, presschef för Ikea Sverige.

KF brukar ge de anställda en julklapp, som givetvis håller sig under skattegränsen. Alla enheter bestämmer själva, men det finns en rekommendation från staben. I fjol var det ”Vår kokbok”.

Nordea har ingen generell policy angående julklappar. Varje chef får bestämma om avdelningen ska gå ut och äta julbord eller arrangera någon annan aktivitet inom ”givna ramar”.

LO ger sina anställda i LO-borgen en necessär , som kostar 450 kronor. Men LO-samordningen sträcker sig inte så långt som till vad de 14 förbunden ger sina anställda, det bestämmer de själva.

SCA hanterar sina julgåvor lokalt vilket gör att klappens omfång och hårdhetsgrad skiljer sig något inom organisationen. Det kan till exempel bli ett presentkort på finare matvaror eller så får medarbetaren välja mellan några olika fördefinierade presentalternativ.

SEB ordnar en stor julfest för de anställda i stället för julklapp. Det började man med förra året. Man har kommit fram till att det ett bra sätt att uppmärksamma personalen på, och ett trevligt tillfälle för de anställda att lära känna varandra över avdelningsgränserna.

Skandia har slutat med traditionella julklappar för länge sedan. I år sätts 100 kronor per anställd in på något av tre olika projekt, ett som motverkar mobbning, ett om integration och fördomar samt ett om information om alkohol och tobak. Mobbningsprojektet har rönt största intresset.

Svenskt Näringsliv låter de anställda rösta på vilken organisation de vill ge julklappen i år. I år får man välja på Hand-in-hand, Childhood och Stadsmissionen.

Swedbank har också ersatt julklapparna med en julgåva till något välgörande ändamål. Banken har skapat en sida på nätet där de anställda själva får välja mellan 20 olika projekt som banken valt ut. Alla projekten riktar sig till barn och ungdomar.

TCO satsar på olja och vinäger, och ger de anställda på förbundskontoret en ”duodressingflaska” för ungefär 360 kronor.

Telia Sonera ger inga individuella julklappar, men skänker 600.000 kronor till Rädda Barnen, Plan, Läkare utan gränser och Hand-in-hand.

Hos Vattenfall varierar det mellan olika delar. De kan vara biobiljetter, chokladaskar, upplevelser eller något ätbart till julbordet. Värdet är cirka 300 kronor per anställd-

– Vi är lite försiktigare i år. Det här är en signal att vi sk spara pengar, och därför ligger vi lägre än tidigare, säger Boo Ehlin, presschef Norden.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.