Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-22 03:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/cloetta-okade-losgodisforsaljningen-med-18-procent/

Ekonomi

Cloetta ökade lösgodisförsäljningen med 18 procent

Cloettas försäljning av förpackade varumärken steg med 1,4 procent Foto: Jonas Lindkvist

Snacks- och konfektyrbolaget Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting anser att bolagets nya strategi och bolagets sätt att arbeta börjar leverera resultat.

Direkt Text

"Tillväxten har kommit tillbaka och kostnaderna minskar. Det gör mig övertygad om att vi är på rätt väg för att vi på medellång sikt ska kunna nå våra finansiella mål", skriver han i delårsrapporten för det andra kvartalet 2019.

Marknaden för förpackad konfektyr ökade enligt bolaget på alla marknader under kvartalet.

"Ingen fullständig marknadsstatistik är tillgänglig för lösviktsgodis, men enligt våra egna uppskattningar ökade marknaderna för lösviktsgodis på alla marknader under kvartalet, i Sverige framför allt på grund av påsken", skriver Cloetta-chefen.

Bolagets försäljning av förpackade varumärken steg med 1,4 procent. Försäljningen ökade eller var oförändrad i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Tyskland och Internationella marknader. Försäljningen minskade däremot i Storbritannien.

"Tillväxten drivs av färre men större innovationer och var särskilt stark i Sverige. Cloetta tog marknadsandelar inom 8 av 16 kategorier på våra huvudmarknader", framhåller Henri de Sauvage-Nolting.

Beträffande lösviktsgodis ökade Cloettas försäljning med 18,1 procent. Försäljningen ökade eller var oförändrad i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Storbritannien. 

"Försäljningen var särskilt stark i Sverige och Norge, på grund av påskförsäljningen", konstaterar Cloetta-chefen.

Under första halvåret 2019 ökade lösviktsförsäljningen med mer beskedliga 1,6 procent.

Cloetta har som bekant tagit itu med den förlustbringande lösviktsaffären i Sverige med ambitionen att ha vänt detta till i slutet av nästa år.

"Lösviktskontrakt med negativ eller låg marginal, motsvarade cirka hälften av volymerna i Sverige, har under kvartalet omförhandlats. Prisökningar har accepterats på de flesta av dessa kontrakt med effekt från och med det andra halvåret 2019. Omförhandlingarna av de övriga kontrakten, motsvarande hälften av volymerna, inklusive några av de största kontrakten, förväntas att avslutas mot slutet av året", skriver Cloetta-chefen.

Att Cloettas justerade rörelseresultat förbättrades i kvartalet beror enligt Henri de Sauvage-Nolting främst på tillväxten av förpackade varumärken och kostnadseffektivitet.